0
Fotocredits: 'Oreo suikervrij'. Mike Mozart via Flickr

Flash Dagelijkse Kost‘Oreo Cookiegate laat verlies vertrouwen in A-merken zien’

In de Verenigde Staten liggen de populaire Oreo-koekjes onder vuur. Volgens consumenten op sociale media bezuinigt het merk op de hoeveelheid crème tussen de twee zwarte koekjes. Ze zeggen dat Oreo krimpflatie toepast, een marketingstrategie waarbij bedrijven de hoeveelheid van een product verminderen zonder de prijs te verlagen om onopgemerkt prijsstijgingen te kunnen doorvoeren.

Verontwaardigde consumenten delen op sociale media video's waarin ze oude en nieuwe verpakkingen van Oreo-koekjes vergelijken. Ze zijn ervan overtuigd dat het laagje romige crème dunner is geworden. De fabrikant ontkent. Consumenten worden er alleen maar bozer van.

Het is inmiddels zelfs een politieke kwestie geworden die in de schoenen van de Amerikaanse president Joe Biden wordt geschoven. Hij zou de inflatie hebben aangejaagd en de oorzaak zijn van krimpflatie waar consumenten de dupe van zijn. De affaire is koren op de molen van conservatieven.

In de VS heeft Cookiegate, zoals de affaire onder marktkenners inmiddels heet, geleid tot een bredere discussie over het vertrouwen in grote merken. Marketingspecialist Mark Stiving van het Amerikaanse bedrijf "Impact Pricing" denkt dat, of het nou waar is of niet dat Oreo daadwerkelijk de hoeveelheid crème heeft verminderd, het feit dat de kwestie is uitgegroeid tot een schandaal op nationale schaal duidelijk maakt dat consumenten het vertrouwen in de grote A-merken verliezen.

Van oudsher is dat vertrouwen hun grootste waarde. Tijdens Covid - toen iedereen onzeker was - stegen de omzetten van A-merken omdat mensen die meer vertrouwen op hun goede moraal en garantie voor een veilig product dat is wat je ervan mag verwachten.

De afdeling Washington van de Franse zender France2 maakte een reportage van Cookiegate die duidelijk zichtbaar maakt hoe Republikeinen en andere conservatieven van de affaire gebruik maken om de schuld van de hoge inflatie die consumenten treft te bestrijden en op de Democraten te schuiven. Trump riep in het verleden al op tot 'no more Oreo' omdat het bedrijf zijn fabriek om loonkosten te sparen naar Mexico had verhuisd. Anders dan Stiving concludeert de TV-zender dat zelfs Trump het merk niet kon laten instorten.

Wall Street Journal - The Biggest ?Shrinkflation? Scandal Yet: Oreo Fans Think Cookies Have Less Filling, 30 dec 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.