0
Fotocredits: 'Speciaalzaak Slagerij De Leeuw', Franklin Heijnen

Flash VoedselketenOmzet supermarkten en speciaalzaken stijgt, volume daalt

De Nederlandse detailhandel zette in maart 2023 ruim 4% meer om dan een jaar eerder. De omzet van winkels in levensmiddelen kwam zelfs 9,2% hoger uit. De groei is vooral te danken aan hogere prijzen, want het totale verkoopvolume daalde met 7%. Dat meldt het CBS.

De 9,2% omzetstijging van supermarkten en speciaalzaken was ongelijk verdeeld: bij supermarkten lag de omzet 10,4% hoger, bij de speciaalzaken was de omzetstijging 0,4%. Daar staat tegenover dat het verkoopvolume 5,7% daalde in vergelijking met maart 2022. Speciaalzaken - denk aan slagers, viswinkels, bakkers en groenteboeren - verliezen flink terrein ten opzichte van supermarkten.

In de non-foodsector daalde de gemiddelde omzet met 1,5%. Winkels in meubels en woninginrichting, drogisterijen en winkels in consumentenelektronica behaalden meer omzet. Bij winkels in recreatieartikelen, kledingwinkels, schoenenwinkels en winkels in doe-het-zelfartikelen en keukens en vloeren was sprake van een daling.

Ook de online-omzet lag voor de hele detailhandel 3,4% hoger dan in maart 2022. Pure webwinkels zetten 9,3% meer om, multi-channelers (winkels met verkoop via online-bestellingen als nevenactiviteit) zagen de omzet met 4,2% dalen. De online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, overige non-foodartikelen en consumentenelektronica steeg, terwijl de online omzet van kledingwinkels een flinke veer moest laten met 10,9% minder dan een jaar eerder.

CBS - Detailhandel zet ruim 4 procent meer om in maart, 26 apr 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.