Drie jaar nadat de Zwitserse marktleider Migros de Nutri-Score introduceerde op zijn huismerken, stopt de retailer ermee. Volgens Migros wegen de kosten niet op tegen de voordelen.
Volgens een woordvoerder van Migros is de Nutri-Score nog te weinig bekend en roept deze veel vragen op bij consumenten. Het aanpassen van verpakkingen om de Nutri-Score te integreren vraagt bovendien veel inspanning en kosten.
De aankondiging maakt deel uit van een groter pakket aan organisatorische maatregelen, schrijft Gondola. Migros vereenvoudigt zijn operationele structuur, waardoor 150 banen verdwijnen. De retailer voegt de divisies Food en Fresh Products samen tot één divisie, hangt de kantoren in Azië onder de directe controle van de CEO van Migros Supermarkten, vermindert het assortiment elektronische producten en zet de maaltijdbezorgservice FoodNow stop.
De Zwitserse Fédération romande des consommateurs (FRC) uit kritiek op het besluit. Zij betreuren dat Migros eerst de Nutri-Score invoert en nu weer terugdraait. Dit maakt het volgens hen moeilijk om de gezondheid van consumenten te beschermen. Migros zegt zich te blijven inzetten voor duidelijke informatie over voedingswaarden op zijn producten, maar zonder de Nutri-Score.
Zwitserland hoorde na Frankrijk (2017), België en Spanje (2018) in september 2019 samen met Duitsland tot de early adopters van het van oorsprong Franse voedselkeuzelogo. In Nederland is het logo sinds begin van dit jaar van kracht en lanceerde de overheid vorige maand een campagne om consumenten uit te leggen hoe het te gebruiken. Dat is niet eenvoudig, bleek - opnieuw - uit het gesprek dat zich op Foodlog ontwikkelde.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.