...en dat waren we ons helemaal niet bewust...
'Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas', luidt de reclameslogan. Dat doen baasjes wereldwijd dan ook graag voor hun katten. Maar waarom blijft mijn kat dan zo mauwen, als ze net een bakje Whiskas heeft gehad, vroegen vertwijfelde Britse kattenliefhebbers zich de laatste weken af. Nou, omdat de kat nog steeds honger heeft. Whiskas doet aan krimpflatie. In plaats van 100, zit er nog maar 85 gram in een zakje. En die zakjes werden ook nog eens flink duurder.
In Nederland haalde moederbedrijf Mars dat truukje al eerder uit. In de wedstrijd 'Wie heeft de kleinste?' van televisieprogramma Radar, eindigde Whiskas met stip bovenaan. Door de inhoud te verkleinen en de prijs te verhogen, schotelt Whiskas nietsvermoedende consumenten een prijsverhoging van 44% voor.
Maar daar is het Mars Nederland helemaal niet om te doen, zegt Roel Govers, hoofd Corporate Affairs van Mars Nederland. "Uit onderzoek van Whiskas bleek dat die porties verkleind moesten worden, om te voorkomen dat katten zouden overeten en te dik zouden worden. Daar zijn we al jaren mee bezig, en dat valt nu samen met die prijsverhoging. En dat geeft - geef ik meteen toe - een typisch beeld.”
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.