0
Fotocredits: Jumbo

Flash VoedselketenJumbo haalt de broekriem aan

Hoe graag Jumbo-topman Ton van Veen de prijzen ook zou willen verlagen voor zijn klanten, hij ziet “echt geen ruimte”, zegt hij in het Financieele Dagblad. De supermarktketen verloor in de eerste helft van dit jaar marktaandeel en moet de komende tijd de broekriem aanhalen.

De omzet van Jumbo steeg met 8,8%. Die bleef achter bij de totale omzet stijging van de Nederlandse supermarkten, die op 9,4% uitkwam. Die groei is grotendeels het gevolg van inflatie. Maar ook al gaan er niet meer producten langs de kassa, wie de groei van de omzet niet bijhoudt, verliest marktaandeel.

Er staan de supermarkten nog grote kostenverhogingen te wachten, door de afgesproken salarisstijgingen, met de inflatie meestijgende huurkosten en een hogere energierekening.

Jumbo heeft het lastig. Eerder dit jaar had de keten te maken met heftige prijsonderhandelingen met Nestlé en Mars, waardoor de schappen leeg bleven. Vorig jaar moest het concern miljoenen extra investeren om de expansie in België niet te laten ontsporen. Dat werpt zijn vrucht af: in België groeide de keten wel hard, met onder meer 4 nieuwe winkels. De teller staat inmiddels op 31. De omzetgroei was er 68%, dat is een stuk boven de gemiddelde marktgroei, aldus de Tijd.

Om kosten te besparen, stopt de keten ook als hoofdsponsor van schaats- en wielrenploeg Jumbo-Visma en met de sponsoring van Max Verstappen. Dat scheelt zo’n €20 miljoen.

Het Financieele Dagblad - Jumbo moet 'zeer zuinig zijn' om hoge kosten te compenseren, 19 jul 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.