0
Fotocredits: 'Chinese food', Hippopx CC0 1.0

FlashJonge Chinezen willen ook diensten thuis

Geen tijd om én naar de nagelstudio, de massagesalon of de sportschool te gaan én de hond uit te laten én te eten in een restaurant? Jonge Chinezen hebben er wat op gevonden. In grote steden waar alles draait om snelheid en gemak, omarmen generatie Z en millennials thuisdiensten op aanvraag.

Persoonlijke koks en manicures aan huis floreren.

Analisten schrijven de opkomst van online besteldiensten toe aan de groeiende interneteconomie en de toename van de koopkracht van jongeren. Het is ook een gevolg van het stimuleren van flexibel freelance werk door de Chinese regering; voor een ondernemer kan 1 klant per dag al genoeg zijn om van te leven.

Voor jongeren die het kunnen betalen, tellen het gemak en de tijdsbesparing van de 'gepersonaliseerde levensstijl'. Ook privacy is een belangrijke factor; thuis kun je ongemerkt nieuwe diensten uitproberen. Toch is de beleving van dienstverlening aan huis niet optimaal. "De sfeer is toch niet hetzelfde als buiten de deur," luidt een veel gehoorde klacht.

South China Morn. Post - ?The key is the convenience?: young Chinese embrace on-demand home services, 12 feb 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.