Het was een gouden greep van de Schotse premier Nicola Sturgeon bij de COP26: ze ontving het activistische Amerikaanse congreslid Alexandria Ocasio-Cortez en drukte haar meteen een blikje Irn-Bru in de hand. Het feloranje drankje, ook wel de andere Schotse nationale drank (naast de whisky) genoemd, stal helemaal de show tijdens de klimaattop. Het leverde moederbedrijf AG Barr miljoenen aan free publicity op. I love it, zei AOC. Andere officiƫle sponsoren van de top, van Sky tot Sainsbury's, moesten juist miljoenen op tafel leggen om hun opwachting te mogen maken. Irn-Bru werd in 1901 op de markt gebracht als een alternatief voor bier onder de naam Iron Brew. Er komt geen brouwer aan te pas, zodat de naam in 1946 gewijzigd moest worden in Irn-Bru. Net als bij Coca-Cola is het recept geheim. Slechts 3 mensen weten welke 32 ingrediƫnten er in het drankje gaan. Hoe het smaakt? Daar verschillen de meningen over. Irn-Bru houdt het bij: Let's agree it tastes like magic,
Lees alles over reageren in de gespreksregels.