Europese consumentenorganisaties beschuldigen drankenfabrikanten ervan dat ze zichzelf ten onrechte een groen imago toedichten.
Op plastic (frisdrank)flessen kom je ze tegen: claims dat de flessen ‘100% recycleerbaar’ of ‘100% gerecycled’ zijn, uiteraard in combinatie met een fraai groen plaatje. Volgens verschillende Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, is dat ondenkbaar voor alle flessen. Er is domweg te weinig grondstof, zodat er voortdurend nieuw gemaakt plastic wordt toegevoegd.
De organisaties dienden dan ook een formele klacht in bij de Europese Commissie tegen multinationals als Coca-Cola, Danone (o.a. Evian) en Nestlé Waters (o.a. Vittel).
Koepelorganisatie Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC) noemt de recyclingsclaims 'misleidend' en 'greenwashing'. De plastickringloop is namelijk helemaal niet gesloten. In werkelijkheid wordt in de EU naar schatting slechts 55% van de petflessen gerecycled. Het percentage gerecyclede petflessen dat het dan weer tot een fles schopt, ligt slechts rond de 30%. Bovendien zitten er aan of op de flessen van de frisdrankproducenten items die helemaal niet vervaardigd kunnen worden uit gerecycled materiaal, zoals deksels, doppen en etiketten.
De groene afbeeldingen zouden een "vals idee" van milieuvriendelijkheid geven. “Deze greenwashing moet stoppen”, aldus Ursula Pachi, vice-directeur-generaal van BEUC.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.