Dat vind ik nou goed nieuws!
Last minute nog een zak chips laten aanrukken op een feestje, of je suikerrush vervullen op het schoolplein was dé gimmick voor studenten en jongeren in de grote steden. Maar de hype rondom flitsbezorgen is definitief voorbij. De flitsbezorgers zijn in 1 jaar tijd 30% van hun klanten kwijtgeraakt, aldus het AD. Investeerders haken af.
Afgelopen jaar werden de eerste barstjes al zichtbaar. De Belgische bezorgdienst Zapp vertrok uit Nederland door grote verliezen en bezorgdienst Getir nam Gorilla’s over. De bezorgdiensten lijden onder de hoge inflatie, strenge regelgeving rondom dark stores en gestopte samenwerkingen met supermarkten.
De toekomst van flitsbezorgen kan twee kanten op. Rini Emonds, businessconsultant bij marktonderzoeksbureau IRI denkt dat flitsbezorging blijft bestaan voor een select publiek, de klanten met weinig tijd. Om dat te behalen moeten de bedrijven wel kritisch nadenken over waar ze het beste kunnen groeien, zoals Walther Ploos van Amstel vorig jaar al voorspelde op Foodlog.
Retailexpert Paul Moers is minder hoopvol. “Dit hele model rammelt aan alle kanten. Het is een dromenland. Ik geef Getir nog twee jaar, dan gaat de stekker eruit en is deze hype voorgoed voorbij.”
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.