Wat geeft nu precies de doorslag als de consument moet kiezen tussen al die pakken, flessen of blikjes in het drankenaanbod?
Hydratatie, gezondheid, milieu en herkenbare ingrediënten spelen een rol, maar uiteindelijk is de smaak allesbepalend. Volgens FoodNavigator vindt 56% van de Amerikaanse consumenten smaak doorslaggevend te vinden boven gezondheid en milieu.
Consumenten lijken zich niettemin bewust te worden van de gezondheidsrisico’s van suiker. De helft (49%) geeft aan te kiezen voor dranken met minder suiker en kunstmatige zoetstoffen het liefst te vermijden. Geen knalroze, gele of blauwe drankjes meer. Ook lijken consumenten meer aandacht voor het milieu te hebben. Volgens Melissa Abbott van onderzoeksbureau Hartman Group hebben fabrikanten die investeren in afvalvermindering een streepje voor.
De Hartman Group vroeg Amerikanen, ’s werelds grootste consumenten in de drankenmarkt, een enquête in te vullen over hun drank- en verdere keuzes, zoals ingrediënten, verpakkingen en marketing.
Het onderzoek bestreek dranken als koffie, thee en water maar ook frisdranken, sappen, (non-)alcoholische dranken, zuivel(alternatieven), energiedranken, maaltijdvervangers en gezondheidsbevorderende dranken. Uit de enquête blijkt dat de consument kiest voor water om te hydrateren en voor koffie voor een energieboost op het gebied van gezondheid. Frisdrank drink je vanwege de smaak.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.