Fotocredits: 'Jelly Beans',
pxhere
'Smekkies in alle smaken' oftewel jelly beans met allerlei rare smaken. Harry Potter fans zullen het vast nog wel herkennen. Dit fenomeen werd in 2015 commercieel opgepakt middels de ‘Bean Boozled’-challenge. Een soort Russisch roulette met jelly beans, waarbij elke kleur jelly bean in 2 smaken voorkomt, een lekkere of juist een hele vieze. Het was dus de vraag of je perzik- of kots-smaak in je mond stopte. Het spel werd razend populair door influencers op Youtube.
Dat was het begin van de trend van steeds gekkere, zuurdere, zoetere en extremere snoepjes.
Challenges op sociale media, zoals het proeven van het zuurste snoep op TikTok en Youtube, wakkeren de trend aan. Van TikTok weten we al dat het een grote rol speelt in de ontwikkeling van de nieuwste voedingstrends.
Extreem snoep komt vooral uit landen als Amerika, Japan en Mexico. Er kunnen ingrediënten inzitten die niet in de EU zijn toegestaan vanwege gezondheidsrisico’s. De douane controleert lang niet alles, waardoor de snoepjes toch op de Nederlandse markt belanden. Daar wordt het ook nog eens tegen extreme prijzen verkocht: extreem snoep is flink duurder dan ‘gewoon’ Nederlands snoep.
De hoge prijs en gezondheidsrisico’s die aan extreem snoep kleven, lijken de jonge consument niet te deren. Met extreem snoep hoor je er namelijk bij.
NRC - Extreem snoep is populair: groter, zuurder, heter (en: duurder),
17 mei 2023