De keuze is blijkbaar gerechten tijdelijk duurder maken of de energietoeslag apart vermelden.
Wat ze ook doen de klant zal bij uit eten gaan meer moeten betalen.
Bij je klanten een energietoeslag in rekening brengen, dat kán best. Maar dan moet er wel sprake zijn van een 'gun-factor', willen je klanten die energietaks zonder morren betalen. Bij zwembad De Brink in Zelhem is dat geen enkel probleem. Al 13 maanden betalen de 1.000 zwemleskinderen en leden maandelijks €2,50 'energietaks'. Ook dankzij de duidelijke uitleg van de zwembadeigenaren.
Voor restaurants en horecaketens werkt dat niet zo. Ongeveer de helft van de franchisehouders van pizzaketen Domino's vraagt sinds november een energiebijdrage. Die valt sommige klanten rauw op de maag. Een transparant extra bedrag op de kassabon, zoals €0,50 bij afhalen of €1,50 bij bezorgen, veroorzaakt 'extra psychologische pijn', zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Mensen moeten niet alleen slikken bij het afrekenen van bijvoorbeeld €85 voor een etentje, maar opnieuw als er nog eens €2,50 bovenop komt.
De oplossing is verstoppen in plaats van transparant maken: verwerk de energietoeslag in het totale bonbedrag in plaats van dit apart te vermelden. €87,50 doet minder pijn, dan €85 + €2,50 omdat je maar één keer hoeft te lijden.
De keuze is blijkbaar gerechten tijdelijk duurder maken of de energietoeslag apart vermelden.
Wat ze ook doen de klant zal bij uit eten gaan meer moeten betalen.
Maar dan gaan mensen vragen waarom het ineens zoveel duurder geworden is, krijgen ze dan CO2 uitleg of..............?
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.