Koffie branden met hernieuwbare energie, in plaats van met gasgestookte branders. Dat is wat de Vlaamse koffiegroep Beyers voor ogen had met de installatie van een nieuwe koffiebrander in de grootste Belgische koffiefabriek.
Het is de eerste volledig electrische koffiebrandlijn op industriële schaal, volgens een persbericht. Het initiatief is een samenwerking tussen Beyers Koffie, Sucafina (het moederbedrijf van Beyers Koffie) en CEE, een Belgisch cleantechbedrijf dat helpt bedrijven te verduurzamen. Een derde tot de helft van de productie moet op deze manier duurzamer gemaakt worden. Daar hangt wel een prijskaartje van €10 miljoen aan, zegt CEO Cory Bush van Beyers in De Tijd. “We doen een grote investering en duurzaam branden is iets duurder”. Beyers hoopt dan ook dat klanten een meerprijs voor de koffie willen betalen.
De koffiebrandlijn maakt gebruik van groene energie waardoor er geen CO2-uitstoot is. Het roosterproces gebruikt bovendien 2,5 keer minder energie dan het roosterproces nu, mede doordat de koffiebonen langzamer en bij lagere temperaturen worden geroosterd, een procedé ontwikkeld door CEE.
Beyers produceert jaarlijks 35.000 ton koffiebonen, gemalen bonen en koffie in capsules en pads. Dat doet het bedrijf vooral voor de huismerken van bedrijven als Amazon, Lidl, HEMA en Carrefour.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.