Vraag en drukte bepalen de prijs van je hamburger. Uber doet het. Ook bij bezorgers van boodschappen of pakketjes kunnen bepaalde tijdsslots goedkoper zijn. De NS biedt een speciaal dalurenabonnement en vliegtickets hebben bijna nooit dezelfde prijs.
Nu wil ook een Amerikaanse burgerketen prijzen op basis van vraag en aanbod gaan testen.
Fastfoodrestaurant Wendy's wil de vraag in rustigere perioden stimuleren en de winst te maximaliseren. CEO Kirk Tanner kondigde aan vanaf 2025 gebruik te willen gaan maken van digitale menuborden en AI-gedreven verkoopmethoden. De keten en haar franchisenemers exploiteren wereldwijd ongeveer 7.000 restaurants.
De vraag is hoe de consument op fluctuerende kosten van eten gaat reageren. Gaan we ons consumptiepatroon aan de prijsschommelingen aanpassen of roept het vooral weerstand bij klanten op omdat ze het gevoel hebben teveel te betalen op piekuren?
Marketeers zien vooral een enorm risico voor de keten. Een klant wil eten als hij trek heeft en niet wachten tot prijzen dalen, voorspellen ze. Tanner benadrukt dat Wendy's de prijzen tijdens spitsuren juist niet wil verhogen. De vraag is dus: zal dalkorting het denken over waarde, kwaliteit en service veranderen en de loyaliteit van klanten beïnvloeden?
Lees alles over reageren in de gespreksregels.