0
Fotocredits: 'Allergenen'Collage van Kurious via Pixabay

FlashControle legt slechte allergeneninformatie bloot

Consumenten met een overgevoeligheid of allergie weten al veel langer dat ze op moeten letten. Horeca, zelfstandige winkels en retail blijven in gebreke als het aankomt op juiste informatie over allergenen in niet-voorverpakte levensmiddelen.

Sinds vorig jaar is de controle van allergeneninformatie een vast onderdeel van NVWA-inspecties. Dat maakt het probleem zichtbaar. Van de 5.577 door de NVWA geïnspecteerde bedrijven in 2021 ontvingen 3.399 ondernemers een schriftelijke waarschuwing; 591 kregen een boete wegens onjuist informeren. Meer dan de helft dus. Vooral horecabedrijven voldeden niet aan de eisen (65%). Bij ambachtelijke bedrijven als bakkers, ijssalons en slagers ging 51% in de fout. Van de retailers, waaronder supermarktfilialen en toko’s, was bij 41% de informatievoorziening onder de maat.

De NVWA zegt geschrokken te zijn. De aanwezigheid van allergenen als gluten, koemelk en pinda's, kan ernstige gevolgen hebben voor mensen met een voedselallergie (meer dan 400.000 Nederlanders). Ondernemers zijn sinds 2014 wettelijk verplicht om allergenen te vermelden. Dat mag schriftelijk of mondeling.

AD - Glutenvrij uit eten? Twee derde restaurants informeert gasten verkeerd, honderden boetes van NVWA, 25 mei 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.