Delfzijl krijgt de tweede bio-kerosinefabriek ter wereld. Die levert KLM straks jaarlijks 100.000 ton bio-kerosine. Dat bespaart 200.000 ton CO2-uitstoot. Mooi natuurlijk. Maar alleen zolang de voorraad strekt. Voor serieus bio-vliegverkeer heb je heel veel oud frituurvet nodig.
Synthetische kerosine van CO2 is een alternatief. Een eerste proeffabriekje is in de maak: 1.000 liter duurzame kerosine per dag, voor Transavia. Zelfs als het ooit meer wordt, dan nog neemt de CO2 in de lucht er niet door af: het is een vorm van rondpompen.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Zwitserse onderzoekers hebben conventionele- en biokerosine getest en vergeleken. Allebei zeer beschadigend voor de longen en ontstekingsreacties oproepend. Deze actie van KLM lijkt mij uitsluitend gericht op verbetering van het imago.
bron
Wouter heeft gelijk denk ik: we komen zwaar frituurvet tekort. Het schijnt dat in het wereldje van recycling van vetten, fraude en het omkatten van vetten, schering en inslag is. (FTM).
Afnemen van CO2 hoeft van mij niet, als het niet stijgt is al heel wat.
Maar hoeveel patat moeten we eten voor 1 vlucht Amsterdam-New York? En was dat frituurvet niet al geclaimd voor vergisting?