0
Fotocredits: 'Brood', mp1746, via Pixabay

Flash VoedselketenBakkerista moet je weer naar de warme bakker lokken

Omdat graan, energie en personeel duur zijn, dreigt de kleine zelfstandige bakker op de hoek te verdwijnen, weet bakker Tom van Otterloo uit Arnhem. Om het eeuwenoude ambacht te redden, verzon hij samen met voormalig journalist Marcel van Silfhout en initiatiefnemer van landbouwcoöperatie GraanGeluk, een nieuw concept: de Bakkerista.

Jonge ambachtelijke bakkers opleiden tot GraanGeluk Bakkerista’s, dat is wat Van Otterloo wil. "De kennis is weggezakt hoe je vanaf de pure streekgraankorrels goede broden kunt bakken. Met het nieuwe Bakkerista-concept hopen we het tij te keren."

Het idee is onder andere om op termijn samen met andere zelfstandige bakkers lokaal graan in te kopen. Ook willen de bakkers zich met lokale ambachtelijke producten onderscheiden van de supermarkten. “Een soort ketenachtige organisatie van 'eenpitters'”, noemt Van Otterloo het.

In ons land wordt nog altijd 14% van het brood verkocht bij ambachtelijke bakkerijen, volgens het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Het aandeel van slagers in de verkopen van vlees en vleeswaren is bijvoorbeeld 11,9% (2021; de inflatie heeft het aandeel vermoedelijk inmiddels verder omlaag gebracht).

Nederlanders vinden de bakker te duur en gaan naar de supermarkt. Hun brood heeft dus ook een extra verkoopargument nodig om de klant in de bakkerswinkel te houden. Volgens Van Silfhout wordt in Duitsland 55% van het brood nog bij ambachtelijke bakkers gekocht.

Kleine bakkers vallen om, hoog tijd voor meer 'bakkerista's', 14 nov 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.