0
Fotocredits: 'Neutrale sigarettenverpakkingen', Belgie 2020, uitsnede, Wikimedia

FlashBabymelkpoeder moet in neutrale verpakking

De verkoop van babymelkpoeder moet net zo aangepakt worden als die van sigaretten, vindt de Wereldgezondheidsorganisatie. Ofwel: stop babymelkpoeder in een neutrale verpakking, om agressieve marketing en premium prijsstrategieën de grond in te boren.

Opdringerige promotie van babymelkpoeder is een van oudsher bekend fenomeen. Strenge regels zoals een WHO-code moet de ‘agressieve’ marketingstrategieën aan banden leggen. Maar dat weerhoudt producenten er niet van kreten als ‘premium’ en ‘specially formulated’ op de verpakking te zetten. Zo doen ze alsof hun melkpoeder van superieure kwaliteit is. Onzin, want elk merk babymelkpoeder moet dezelfde samenstelling aan voedingsstoffen bevatten. Toch vragen melkproducenten maar al te gemakkelijk een hogere prijs voor hun 'premium' product.

Om jonge ouders die het beste met hun pasgeboren baby voor hebben te beschermen tegen de mooimakerij van de babypoedermelkindustrie, stelt de WHO een simpele oplossing voor: stop het babymelkpoeder in een neutrale verpakking. Net zoals dat sinds 2012 in steeds meer landen ter wereld voor sigaretten verplicht is.

Daily Mail - Baby milk marketing can exploit parents, WHO warns, 19 dec 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.