De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat ananas zonder bladeren verkopen. De supermarkt zegt dat consumenten ze toch weggooien, waardoor een afvalberg van 700 ton per jaar ontstaat. Dan kun je maar beter die consumenten voor zijn en de bladeren eerder in de keten verwijderen. Dat doe je in het land van herkomst. Daar kunnen ze een nuttig doel dienen, bijvoorbeeld als veevoer. Bovendien kunnen ananassen zonder bladeren efficiënter verpakt worden. Dat spaart transportkosten en scheelt CO2 uitstoot.
Ananassen zonder kroon hebben ook minder kans om schadelijk ongedierte bij zich te dragen. Dat komt immers voornamelijk mee met de kronen die moeilijk schoon te maken of ontsmetten zijn.
Sainsbury’s is niet de eerste met dit idee: Nature & More begon er een decennium geleden al mee. EVMI schreef toen dat de vrucht ook nog eens langer houdbaar is door het verwijderen van de kroon.
Een onderzoek uit 2017 laat het tegenovergestelde zien. Het verwijderen van de kroon zou tot bruining leiden. De onderzoekers concludeerden dat behoud van de kroon tot in de winkel ananas langer houdbaar maakt.
The Guardian - Pineapple loses its crown: Sainsbury?s sells leafless version to cut waste,
4 nov 2023