0
Fotocredits: 'Beter Leven Keurmerk', DB

Flash VoedselketenAandeel boodschappen met keurmerk groeit, met kip op kop

Supermarkten verkopen steeds meer voedingsmiddelen met een keurmerk. In het eerste halfjaar van 2023 steeg de omzet van producten met een van de 7 toonaangevende keurmerken duidelijk sneller dan de levensmiddelenomzet in totaal: 22,8% versus 10,9%. De omzet van food met een keurmerk groeit dus ruim dubbel zo hard, meldt marktonderzoeker Circana (voormalig IRI) in de Monitor Keurmerken Retail.

Kip is een aanjager. Het draagt in supermarkten steeds vaker het één ster Beter Leven-keurmerk - de meeste Nederlandse supermarkten besloten om vanaf 2023 alleen nog 1-ster kip te verkopen - wat een omzetgroei van 34% oplevert. Bij koffie, groente en zuivel steeg de keurmerkomzet ook harder dan de rest van de markt. Met ruim 80% heeft de productgroep vis het hoogste aandeel keurmerken. Het aandeel van eieren met een label nam juist af. Daarnaast is opvallend dat het Biologisch-label achterloopt op andere keurmerken, de omzetgroei bedroeg 8,3%. Biologische zuivelproducten en brood groeiden weer wel harder dan de markt.

Circana constateert een omzetgroei in duurzamere keurmerken, ondanks de prijsstijgingen en inflatie van het afgelopen jaar. Met 23,3% is het totale omzetaandeel van duurzamere keurmeren niet eerder zo hoog geweest.

De WUR brengt tegelijkertijd de Monitor Duurzaam Voedsel uit. In opdracht van het ministerie van LNV analyseren de universiteit het aandeel duurzaam voedsel in de voedselbestedingen over 2022 in supermarkten, foodservice en speciaalzaken. Zij constateren een lichte daling van 19% in 2021 naar 18% in 2022 door onder meer de verschuiving van de consumentenvraag van de detailhandel terug naar de foodservice en de inflatie. Ook de WUR ziet de sterke groei van het één ster kippenvlees als aanjager van een toename van het aandeel Beter Leven (+16%). In 2022 was Beter Leven (€ 3,8 mld. consumentenbestedingen) het grootste keurmerk, gevolgd door Rainforest Alliance (€ 2,6 mld.)), Biologisch (€ 1,8 mld.) en On the way to PlanetProof (€1,4 mld.). Buiten de gemeten werkelijkheid zal de omzet in biologisch nog iets groter zijn door niet meegenomen verkoopkanalen, zoals lokale verkoop.

Foodbusiness - Verkoop producten met keurmerk stijgt - Nieuws Ondernemen, 13 sep 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.