Een nieuwe commercial voor Pepsi met model en tv-personality Kendall Jenner in de hoofdrol stuit op flink wat kritiek, schrijft het AD. In het reclamefilmpje geeft Jenner tijdens een demonstratie een blikje Pepsi aan een politieagent, waarop de demonstranten beginnen te juichen. Met het politiegeweld in de VS in het achterhoofd is het filmpje een mikpunt van spot geworden op de sociale media, vooral Twitter. Eén van de commentaren: "Nu Kendall Jenner politiegeweld heeft opgelost met Pepsi, kunnen Jared Kushner en Coca-Cola misschien het conflict in het Midden-Oosten oplossen".
AD - Pepsi-reclame met Kendall Jenner stuit op ergernis en kritiek
Lees ook
- 0 WHO wil wetten tegen digitale kindermarketing 7 nov 2016
- 0 Popsterren ‘pluggen’ vrijwel uitsluitend ongezonde producten 7 jun 2016
-
0
+Sociale media en alcoholgedrag sterker gelinkt dan gedacht 31 mei 2016
- 0 MCIII: hybride resultaat van innovatief champagne maken 17 apr 2016
- 1 Mexico haalt junkfood- en frisdrankreclames van de buis 17 jul 2014
Tijdens demonstraties op 1 mei in Portland gooiden demonstranten volle blikjes Pepsi naar de politie. Eerder die dag negeerde de politie een betoger die een blikje Pepsi aanbood. Volgens social media drijft deze actie de spot met de hierboven beschreven en inmiddels teruggetrokken Pepsi-reclame met Kendall Jenner. Dat meldt The Guardian.
De analyse ging inmiddels de wereld over: millenials moet je niet belazeren met onoprechtheid, want die krijg je keihard terug.
Pepsi zelf zegt het zo: "Pepsi was trying to project a global message of unity, peace and understanding. Clearly we missed the mark, and we apologize. We did not intend to make light of any serious issue. We are removing the content and halting any further rollout. We also apologize for putting Kendall Jenner in this position."
Doet denken aan de Benetton reclame 20-25 jaar geleden. Ook zeer controversieel en massaal protest. Echter toen was er nog geen (a)sociale media.
Het filmpje en de brede reactie daarop toont vele kanten van de sociale onbalans in de VS. Op zich zou het immers best goed zijn als er een handreiking zou zijn tussen betogers en politie. De tegenstelling zit echter blijkbaar al te diep. En de Pepsi reclame is (typisch Amerikaans) duidelijk (tenenkrommend) Over the Top.
De redactie vond het relevant omdat het laat zien hoe frisdrankmerken menen in reclames met de harde werkelijkheid om te kunnen gaan. Of, zoals in dit geval, zich nogal blijken te vergissen omdat het publiek terugpraat.