OLA stopt met de productie van ‘het meest gelikte ijsje van Nederland’. De Raket zal vanaf mei niet meer te koop zijn. Om ‘budgettaire en productionele redenen’ schroeft Unilever, het moederbedrijf van Ola, het aantal internationaal verkochte ijssoorten terug van 450 naar 90. Het driekleurige waterijsje sneuvelt, omdat de Raket alleen in Nederland goed verkoopt. De Raket moet plaatsmaken voor ‘wereldwijde succesnummers’, volgens OLA.
Sinds zijn introductie in de jaren '60 is de Raket het meest populaire waterijsje van Nederland. OLA zegt het verdwijnen van de Raket te betreuren, maar ook kansen te zien. De Raket verdwijnt overigens niet helemaal, omdat veel huismerken een dergelijk ijsje in het assortiment hebben. Slechts één op de drie verkochte raketten komt van OLA. Dat schrijft het FD.
Update 18:15h: de NOS meldt dat het nieuws mogelijk een 1 april grap is.
NOS - Verdwijnt de Raket écht? Waarschijnlijk niet
Sinds zijn introductie in de jaren '60 is de Raket het meest populaire waterijsje van Nederland. OLA zegt het verdwijnen van de Raket te betreuren, maar ook kansen te zien. De Raket verdwijnt overigens niet helemaal, omdat veel huismerken een dergelijk ijsje in het assortiment hebben. Slechts één op de drie verkochte raketten komt van OLA. Dat schrijft het FD.
Update 18:15h: de NOS meldt dat het nieuws mogelijk een 1 april grap is.
Tsja, die Raket: Nee, dit keer is het geen 1-aprilstunt. OLA grapte vorige week dat zij Nederlands’ meest gegeten ijsje uit de productie zou halen. De onthulling op 1 april moest de aftrap zijn van de nieuwe campagne met de leus “Niet zo serieus!”. Het nieuwtje kwam iets eerder uit dan gepland en de Raket bekende met rode kop dat zijn grap was uitgelekt. Fans kwamen massaal in actie, petities en reddingsacties ontstonden overal in het land. En nu maakt het iconische product kans zich als immaterieel erfgoed te registreren. Deze lijst is een inventaris van erkende tradities waarvan mensen vinden dat deze niet verloren mogen gaan. Vanuit de rijke historie van het product en de bewezen liefde vanuit de gemeenschap is de Raket voorgedragen bij het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed.
Dat meldt OLA in een persbericht.
1-aprilgrap of niet? De Raket-aankondiging zorgde voor flink wat (social) mediagedruis. De NOS ging op onderzoek uit en meldt dat het FD het oorspronkelijke bericht heeft verwijderd.
Telefoontjes met Unilever en Ola leiden tot omslachtige, ontwijkende en vooral onduidelijke antwoorden. NOS concludeert:
Of het een 1-aprilgrap betreft, kunnen we dus niet met 100 procent zekerheid stellen. Maar het heeft er alle schijn van. De onderstaande zorgen lijken dus voor niets geweest te zijn.