Restaurantbezoekers kiezen onverminderd voor vlees als hoofdgerecht. Vegetarische hoofdgerechten verliezen juist aan populariteit. Dit blijkt uit een onderzoek onder horeca-ondernemers door de Horecava, meldt Out-of-Home Shops. Na vleesgerechten zijn maaltijden met een combinatie van vlees en vis gewild. Op nummer drie staat vis, gevolgd door pasta- en rijstgerechten.

In eenzelfde onderzoek tien jaar geleden deden de ondernemers voorspellingen over de trends in 2015. Ze dachten dat brood bij de maaltijd en een tomatensoepje vooraf wel passé zouden zijn, maar dat blijkt juist niet het geval. Voor 70% van de mensen is brood belangrijk bij de maaltijd en 37% zou de soep niet willen missen. Als toetje was ijs populair, maar dat heeft zijn plek af moeten staan aan koffie, al dan niet met een likeurtje.

Duurzaamheid, (smaak)beleving en aandacht voor sfeer zijn nu de trend. Eerlijke, verantwoorde, gezonde en seizoensgebonden gerechten worden steeds gewilder. Daarnaast tafelen consumenten langer, volgens de helft van de ondernemers. Tien jaar geleden was uit eten gaan een avondje uit, nu is het meer een beleving.
Out-of-Home - Vegetarisch hoofdgerecht minder in trek
Reageer
  • Deel
Druk af