De Britse supermarkt Tesco geeft producten in zijn budgetrange Everyday Value sinds kort namen fantasienamen van boerderijen mee. De super verzon Willow Farms (kip), Redmere Farms (groente) en Boswell Farms (rundvlees). De namen moeten de klanten laten denken dat de producten van eigen bodem komen. Dat is lang niet altijd het geval. Woodside Farms varkensvlees blijkt afkomstig uit onder meer Nederland, Denemarken en Duitsland en komen de Rosedene Farms peren uit België.

Retailers zijn van mening dat boerderijnamen klanten aanspreken, omdat ze inspelen op de groeiende behoefte aan inzicht in de herkomst van het eten dat consumenten kopen. Ook discounters als Lidl en Aldi gebruiken 'boerderijnamen'.

De boerenvakbond National Farmers Union spreekt van misleiding. Phil Bicknell van de FNU zegt: ''Het is duidelijk dat Tesco heeft vastgesteld dat klanten een goed gevoel krijgen bij alles wat met boeren te maken heeft. Daar proberen ze dus ook financieel profijt van te trekken. Maar de consument wordt op het verkeerde been gezet. Als er geen enkel verband bestaat met de herkomst van het product zelf, dan is het misleiding.''

Tesco geeft toe dat producten van verschillende leveranciers onder de boerderijnamen verkocht zullen worden. "In alle gevallen komt het verse voedsel dat wij onder de nieuwe namen verkopen van een aantal boeren en tuinders, sommige kleine familiebedrijven, andere meer grootschalig. Alles wordt geteeld of gefokt onder de specifieke kwaliteitseisen die wij stellen. [..] Deze 7 nieuwe, exclusieve Tesco-merken voorzien in de behoefte van onze klanten aan kwalitatief vers voedsel voor een scherpe prijs in één en dezelfde winkel."
Daily Mail - Supermarkets attacked over using phoney farm names to sell products
Reageer
  • Deel
Druk af