Retailers zijn van mening dat boerderijnamen klanten aanspreken, omdat ze inspelen op de groeiende behoefte aan inzicht in de herkomst van het eten dat consumenten kopen. Ook discounters als Lidl en Aldi gebruiken 'boerderijnamen'.
De boerenvakbond National Farmers Union spreekt van misleiding. Phil Bicknell van de FNU zegt: ''Het is duidelijk dat Tesco heeft vastgesteld dat klanten een goed gevoel krijgen bij alles wat met boeren te maken heeft. Daar proberen ze dus ook financieel profijt van te trekken. Maar de consument wordt op het verkeerde been gezet. Als er geen enkel verband bestaat met de herkomst van het product zelf, dan is het misleiding.''
Tesco geeft toe dat producten van verschillende leveranciers onder de boerderijnamen verkocht zullen worden. "In alle gevallen komt het verse voedsel dat wij onder de nieuwe namen verkopen van een aantal boeren en tuinders, sommige kleine familiebedrijven, andere meer grootschalig. Alles wordt geteeld of gefokt onder de specifieke kwaliteitseisen die wij stellen. [..] Deze 7 nieuwe, exclusieve Tesco-merken voorzien in de behoefte van onze klanten aan kwalitatief vers voedsel voor een scherpe prijs in één en dezelfde winkel."
De Britse National Farmers Union overweegt juridische stappen tegen de supers die onder hun Brits-klinkende 'nep-boerderijnamen' zelfs geïmporteerde levensmiddelen presenteren, schrijft de DailyMail.
De supers verweren zich door te stellen dat zij al jaren verder gaan dan wettelijk vereist is bij het informeren van klanten over de herkomst van hun producten. De 'nepboerderijproducten' voorzien in de behoefte van klanten aan goede kwaliteit tegen een lage prijs. Indien mogelijk, komen die uit Groot-Brittannië, maar buiten het seizoen kiezen de supers voor de beste kwaliteit van elders. Volgens Tesco heeft twee derde van zijn klanten producten uit het nepmerkenassortiment gekocht en zijn zij overweldigend positief in hun feedback.