De inkoopkracht van moederbedrijf Ahold moet drogisterijketen Etos 'uit de grijze middenmoot' tillen. Topman Jan Derek Groenendaal wil de dienstverlening verbeteren zonder te prijzen te verhogen en daarmee klanten weglokken van zijn rivalen. Dat schrijft het FD.

Groenendaal moet de omzet en winstgevendheid van Aholds 'zorgenkindje' opkrikken. Dat doet hij door de formule te vernieuwen - het is de bedoeling dat eind 2017 alle 540 winkels (inclusief de 240 franchisenemers) naar de nieuwe formule over zijn. Die nieuwe formule pronkt met het Etos-logo uit de eerste helft van de 20e eeuw, heeft nadrukkelijker aandacht voor gezondheidsproducten, make-up en beautyproducten en een luxere uitstraling van het huismerk. Dat onderscheidt de drogisterijketen nog niet meteen van zijn concurrenten Kruidvat en DA. "Maar het zegt me ook niet zoveel, het midden van de markt. Ik kan niks met die hokjes. Het midden van de markt koopt de ene keer een dure tas bij de Bijenkorf en dan een goedkoop shirt bij de Primark. Wij zijn een winkel die in principe voor iedereen is. Als consumenten het eerste aan Etos denken wanneer ze lipstick, luiers, pijnstillers, zonnebrand of crème tegen gewrichtspijn nodig hebben, dan doen wij het goed."

Groenendaal heeft nog een ander ijzer in het vuur om zijn nieuwe formule snel uit te rollen. Etos heeft belangstelling voor 130 van de 260 DA-drogisterijen. DA ging eind vorig jaar failliet. Daarvoor was Etos al in gesprek met verschillende DA-ondernemers. "Dat proces is daarna in een versnelling gekomen", Groenendaal. Overstappen is mogelijk als de "DA-ondernemers geld hebben om hun winkel te kunnen ombouwen naar een Etos. Bovendien moeten ze bij de Etos-filosofie passen." Bestaande Etos-franchisenemers moeten voor de ombouw minimaal €40.000 tot maximaal €200.000 per filiaal neerleggen.
Het Financieele Dagblad - Sterk Ahold laat Etos marktaandeel veroveren
Reageer
  • Deel
Druk af