Ahold presenteerde tegenvallende cijfers over het eerste kwartaal 2014. Niet alleen daalde de netto-omzet (met 2,5% tot ruim 9,8 miljard euro), ook het bedrijfsresultaat was 6,2% minder dan in het eerste kwartaal 2013. Worden bijzondere eenmalige baten en lasten buiten beschouwing gelaten, dan is Aholds netto-resultaat in het eerste kwartaal 2014 net iets beter dan in 2013.

De ontwikkeling van de omzet stemt Ahold niet vrolijk. Online gaat het concern weliswaar als een trein (omzetgroei 20% tot 362 miljoen euro), maar in de fysieke winkelomzet zit de afgelopen tijd de klad. Klanten blijken de Ahold-winkels links te laten liggen ten gunste van de discounters en geven per bezoek ook nog eens minder uit. Voor Nederland betekende dat een omzetdaling van 1,4% in het eerste kwartaal (versus 1,8% omzetgroei in het eerste kwartaal 2013).

Ook in de VS stokt de omzetgroei (van 1,9% Q1 2013 naar een magere 0,1% Q1 2014), reden om het kwaliteitsprogramma aldaar ('meer vers, meer betrokken personeel en gerichte prijsverlagingen') versneld uit te rollen.

Voor Nederland heeft het Ahold-management een duidelijke opdracht: "Het doel is om meer focus op Albert Heijn en verbetering van de commerciële prestaties te krijgen." Daarvoor mikt de super vooral op verbetering van zijn assortiment: "Er zijn nieuwe producten gekomen in categorieën als koffie en wijn en in het aanbod van gezonde voeding", citeert RetailDetail.
Dit artikel afdrukken