Dat zegt Igor Sorko, medeoprichter van het foodtruckevenement Rollende Keukens, in een interview met het FD.

Foodtrucks zijn niet meer weg te denken van evenementen en foodfestivals. Komende zomer kunnen foodtruck-ondernemers bijna elk weekend wel bij een evenement terecht. Sorko schat dat er inmiddels 500 busjes rondrijden in het land.

Een gemiddelde foodtruck maakt bij Rollende Keukens in 5 dagen €15.000 omzet. Er staan er zo'n 130, dat is bijna €2 miljoen omzet. Tel daar andere festivals bij op en de markt blijkt tientallen miljoenen groot. Toch houden de meeste foodtruckers er niet veel geld aan over. De organisatie van een festival vraagt stageld of een deel van de omzet. Verder vragen inkoop en de foodtruck zelf ook een investering, zodat er uiteindelijk weinig geld overblijft.

Grote bedrijven als Aviko, Unilever en Douwe Egberts begeven zich steeds vaker op de foodtruckmarkt. Niet vanwege de omzet, maar vanwege naamsbekendheid. Bij Rollende Keukens zijn de bedrijfstrucks niet welkom. "Ze gaan dan gratis eten uitdelen en benadelen daarmee de rest", aldus Sorko.
Het Financieele Dagblad - Foodtrucks zijn een ondernemersdroom, maar wie eet er goed van?
Reageer
  • Deel
Druk af