De Chinese webwinkelgroep Alibaba kondigde afgelopen week aan verder in te zetten op de verkoop van dagelijke consumentenproducten, zoals levensmiddelen, zeep en tandpasta. Daarmee krijgen merkfabrikanten als Unilever, Nestlé en Procter & Gamble te maken met een nieuwe en krachtige online-speler. Alibaba's greep op de enorme Chinese markt maakt dat zij die minder via winkels, maar vooral online - vooral via Alibaba - moeten veroveren. Alibaba ontwikkelt zijn distributie en inkoopkracht wereldwijd snel, zodat het bedrijf ook de dynamiek op de traditionele Westerse supermarktdistributie en de zich ontwikkelende online boodschappenmarkt sterk kan beïnvloeden. De Amerikaanse supermarktketen Walmart kocht recent Amazon-aanvaller Jet.com.
Lees ook
- Transparantie over gezondheid voeding schept meteen verwarring 24 mrt 2023
- 2 Drankmultinationals veroorzaken dagelijkse laag plastic afval ter grootte van 83 voetbalvelden 31 mrt 2020
-
0
+Nestlé ‘dumpt’ Häagen-Dazs en spaart voor een overname die meer winst oplevert 13 dec 2019
-
0
+Activistische aandeelhouder vindt Nestlé ‘lui, zelfgenoegzaam en bureaucratisch’ 2 jul 2018
- 0 Grote merken verliezen miljarden en marktaandeel aan kleintjes 17 mei 2018
- 8 Ook verwerkende industrie tegen inkoopbeleid Ahold-Delhaize 14 sep 2016
-
4
+Internet verdringt westers snacken in India 15 aug 2016
- 16 Steeds onnatuurlijker producten door streven naar minder zout, vet en suiker 24 aug 2013
- 76 De high tech buurtkas 12 feb 2013
- 1 Magnum verovert Amerika 27 aug 2012