Wat is er mis met meloen? Niets natuurlijk, maar toch wordt er op de sociale media en Whatsapp al een maand lang een 'lastercampagne' tegen Spaanse meloenen gevoerd. Als gevolg van de campagne ligt de meloenenafzet dit jaar 40% lager dan in een normaal seizoen.
Dat zegt tenminste de Interprofessionele Organisatie voor Meloen en Watermeloen van Castilla-La Mancha.
De lastercampagne lijkt ten doel te hebben de telersprijzen omlaag te duwen. Verschillende supermarktketens hebben al meloen en watermeloen tegen dumpprijzen in de aanbieding gedaan, als 'lokproduct'. Dat mag niet, zeggen de meloentelers. De Spaanse Voedselketenwet stelt dat telers in ieder geval hun kostprijs betaald moeten krijgen.
Maar dan moet er wel gehandhaafd worden, en daar lijkt het vooralsnog aan te schorten. Wat kan de Spaanse meloen helpen? Een tegencampagne - zeggen de meloentelers - om de consumptie van meloen en watermeloen te stimuleren en de 'laster' te weerleggen door Spaanse meloen te presenteren als een luxeproduct en een delicatesse. Daar moet de consument toch geld voor over hebben, niet?
Lees alles over reageren in de gespreksregels.