Met een nieuw etiket wil de online verkoper van boerenproducten Streekboer consumenten duidelijk maken dat er met de smaak van bloemkolen met een geel vlekje niks mis is. Bloemkolen kunnen, onder invloed van wisselende weersomstandigheden, wel eens een geel vlekje krijgen. Veel retailers willen deze bloemkolen vervolgens niet hebben, terwijl er met de kwaliteit niks mis is. Volgens Sandra Ronde van Streekboer wordt een geel vlekje gewoon weer wit tijdens het koken. Streekboer gaat daarom het etiket ‘Gouden Bloemkool’ plakken op de bloemkolen-met-een-vlekje in de hoop dat consumenten deze weer kopen en boeren ze niet hoeven te vernietigen.
Leeuwarder Courant
Lees ook
-
22
+Lelijke groenten moet je niet redden maar onderploegen of aan de koeien voeren 13 mrt 2024
- 0 Lelijk en misgroeid is ‘perfect’ in Australië 22 mei 2019
-
10
+Lelijke soep met een goed gevoel nu ook bij Albert Heijn 10 okt 2018
-
0
+Nieuw platform biedt ‘digitale markt’ voor overschotten 30 mei 2018
- 0 Gentse start-up vermaalt lelijke groenten tot dipsaus 8 dec 2016
- 0 Producten voor en door armen vliegen hippe winkels uit 15 jul 2016
- 1 Ook Tesco zet ‘lelijke groenten’ in tegen voedselverspilling 14 mrt 2016
- 15 ‘Helft aardappeloogst verloren tussen veld en vork’ 25 okt 2015
- 0 Franse super maakt winnende campagne voor ‘lelijkerds’ 9 jul 2014
- 0 ‘Supers leerden consument misvormde groenten links te laten liggen’ 14 dec 2013
De 'Gouden Bloemkolen'-actie is een groot succes, bericht de NOS vandaag.
Verkooporganisatie De Streekboer in Leeuwarden wist 60.000 bloemkolen te 'redden'. De bloemkolen waren geel geworden door de zon en zouden worden vernietigd omdat dat goedkoper is dan ze te oogsten. "Mensen konden de bloemkolen tot halverwege de middag op een manifestatie in Leeuwarden kopen en kregen er gratis recepten bij. Volgens Omrop Fryslân was de belangstelling groot.
Er is ook een samenwerking van de grond gekomen met de soepwinkel Kleinste Soepfabriek in Leek. Daar wordt een recept ontwikkeld voor bloemkoolsoep. Ook hebben horecapartijen zich gemeld om met de verkleurde groente aan de slag te gaan. "Dit is zeker een geslaagde actie", concludeert organisator Janco Heida."
Tis bloemkool hier tis bloemkool deer.
Het is toch ongelooflijk wat een teler moet doen om een product waar niks mis mee is te kunnen verkopen. Als je als consument 'last' hebt van zo'n vlekje snijd je het toch weg verdorie, waarom nou zo moeilijk doen? Bloemkool is zelfs als ze zacht wordt nog eetbaar, ik koop tegenwoordig gewoon ene te grote voor 2 personen, wat ik niet kook gaat zolang even in een gripzakje de koelkast in en maak ik later in de week bloemkoolnasi van, gewoon even raspen en hooguit 5 min. even mee roerbakken. Hoef je geen rijst te koken, krijg je extra groente binnen en het is nog lekker ook. Zo'n vlekje? Ach, die komen er ook weleens op als ze even in de koelkast liggen, zeker als je losse roosje hebt kan het op het snijvlak een beetje bruinig worden, nou en?
Over duurzaamheid gesproken. Er valt nog een wereld te winnen in het informeren van consumenten over voedsel. Versproducten worden sterk gekocht op uiterlijk. Dat is voor sommige producten niet het beste kwaliteitscriterium. De bloemkool hier is een mooi voorbeeld. Vlees idem.
Een schone taak voor producent en aanbieder én....onderwijs. Verplichte voedingslessen te beginnen met kinderen op de lagere school. Maak het leuk en leerzaam tegelijk. Scheelt later een hoop reparatiewerk van verkeerde gewoontes.