Tis bloemkool hier tis bloemkool deer.
Tis bloemkool hier tis bloemkool deer.
Het is toch ongelooflijk wat een teler moet doen om een product waar niks mis mee is te kunnen verkopen. Als je als consument 'last' hebt van zo'n vlekje snijd je het toch weg verdorie, waarom nou zo moeilijk doen? Bloemkool is zelfs als ze zacht wordt nog eetbaar, ik koop tegenwoordig gewoon ene te grote voor 2 personen, wat ik niet kook gaat zolang even in een gripzakje de koelkast in en maak ik later in de week bloemkoolnasi van, gewoon even raspen en hooguit 5 min. even mee roerbakken. Hoef je geen rijst te koken, krijg je extra groente binnen en het is nog lekker ook. Zo'n vlekje? Ach, die komen er ook weleens op als ze even in de koelkast liggen, zeker als je losse roosje hebt kan het op het snijvlak een beetje bruinig worden, nou en?
Over duurzaamheid gesproken. Er valt nog een wereld te winnen in het informeren van consumenten over voedsel. Versproducten worden sterk gekocht op uiterlijk. Dat is voor sommige producten niet het beste kwaliteitscriterium. De bloemkool hier is een mooi voorbeeld. Vlees idem.
Een schone taak voor producent en aanbieder én....onderwijs. Verplichte voedingslessen te beginnen met kinderen op de lagere school. Maak het leuk en leerzaam tegelijk. Scheelt later een hoop reparatiewerk van verkeerde gewoontes.
De 'Gouden Bloemkolen'-actie is een groot succes, bericht de NOS vandaag.
Verkooporganisatie De Streekboer in Leeuwarden wist 60.000 bloemkolen te 'redden'. De bloemkolen waren geel geworden door de zon en zouden worden vernietigd omdat dat goedkoper is dan ze te oogsten. "Mensen konden de bloemkolen tot halverwege de middag op een manifestatie in Leeuwarden kopen en kregen er gratis recepten bij. Volgens Omrop Fryslân was de belangstelling groot.
Er is ook een samenwerking van de grond gekomen met de soepwinkel Kleinste Soepfabriek in Leek. Daar wordt een recept ontwikkeld voor bloemkoolsoep. Ook hebben horecapartijen zich gemeld om met de verkleurde groente aan de slag te gaan. "Dit is zeker een geslaagde actie", concludeert organisator Janco Heida."