imageTwee berichten, maar totaal tegengesteld. De Nederlandse redactie van Distrifood.nl is laaiend enthousiast over wat Jamie Oliver c.s. hebben bereikt door aandacht te vragen voor de leefomstandigheden van kippen. De Engelsen zouden de supermarkten leegroven op zoek naar welfare kip. De gewone zou blijven liggen. De redactie nam het bericht over van het AGD, de boerenkrant van Nederland. Weten ze het wel zeker?

De Engelsen achter Foodnavigator.com komen op dezelfde dag met een totaal ander bericht: er is een groot probleem omdat mensen wel zeggen dat ze diervriendelijke kip willen, maar niet massaal tot aankoop overgaan. In Engeland wonen dus dezelfde huichelaars als in Nederland, maar Distrifood denkt in klakkeloze navolging van het AGD dat het aan gene zijde van het kanaal stukken beter gaat.
De Engelsen weten tenminste wat je moet doen om daar verandering in te brengen: zorg voor smaakvoordeel! Met haar portemonnee stemt de consument immers egoistisch want ze moet ook iedere 12 maanden een nieuw mobieltje en laptopje voor haar zoontje kunnen betalen. Als een 'goeie' en een 'foute' kip niet anders smaken, is de keuze gauw gemaakt. Tranen om een paar op TV vergaste leghanen - die geen reden zijn om te huilen, want het gebeurt met de meest diervriendelijk gehouden leggers - doen de goeie kipverkopen even stijgen. Daarna zakt alles weer in.

Er moet dus aan smaakvoordeel gewerkt worden, anders valt er geen kip te redden. Omdat alle commerciele rassen genetisch dicht op elkaar zitten, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Een Australisch consumentenblad concludeerde dan ook: The free range, organic and broiler birds from big producers are so alike any differentiation and competition is dead, to the detriment of consumers and, ultimately, the industry.

Lees die Distrifood- en Foodnavigatorberichten even. Vanwaar dat rare gat in berichtgeving?

By the way, de Nederlandse Volwaard is nou juist ontwikkeld vanwege ... de smaak. En om nou precies de poot- en borstproblemen te vermijden waar het de Britse dierenbescherming volgens Foodnavigator ook te doen is. Verdomd, de Nederlandse dierenbescherming was nota bene een van de drijvende krachten achter dat (Franse) rashoen dat zich in smaaktests ook nog eens weet te onderscheiden.
En onze Wakkere Dieren en PvdD maar roepen dat we het in Nederland zo slecht doen. We lopen jaren voor. Laten we dat toch eens zien in plaats van zo te juichen over Engelsen die helemaal niet hebben wat wij hebben.

Maar nee, in Nederland hebben we zelfs een Consumentenbond die - volstrekt onterecht - vindt dat hij nou juist de Volwaard nog ff een extra sneer moet geven. Net als de PvdD roeien ze liever achter-, dan vooruit. Daar lijkt het tenminste op.
Dit artikel afdrukken