Twee berichten, maar totaal tegengesteld. De Nederlandse redactie van Distrifood.nl is laaiend enthousiast over wat Jamie Oliver c.s. hebben bereikt door aandacht te vragen voor de leefomstandigheden van kippen. De Engelsen zouden de supermarkten leegroven op zoek naar welfare kip. De gewone zou blijven liggen. De redactie nam het bericht over van het AGD, de boerenkrant van Nederland. Weten ze het wel zeker?
De Engelsen achter Foodnavigator.com komen op dezelfde dag met een totaal ander bericht: er is een groot probleem omdat mensen wel zeggen dat ze diervriendelijke kip willen, maar niet massaal tot aankoop overgaan. In Engeland wonen dus dezelfde huichelaars als in Nederland, maar Distrifood denkt in klakkeloze navolging van het AGD dat het aan gene zijde van het kanaal stukken beter gaat.
De Engelsen weten tenminste wat je moet doen om daar verandering in te brengen: zorg voor smaakvoordeel! Met haar portemonnee stemt de consument immers egoistisch want ze moet ook iedere 12 maanden een nieuw mobieltje en laptopje voor haar zoontje kunnen betalen. Als een 'goeie' en een 'foute' kip niet anders smaken, is de keuze gauw gemaakt. Tranen om een paar op TV vergaste leghanen - die geen reden zijn om te huilen, want het gebeurt met de meest diervriendelijk gehouden leggers - doen de goeie kipverkopen even stijgen. Daarna zakt alles weer in.
Er moet dus aan smaakvoordeel gewerkt worden, anders valt er geen kip te redden. Omdat alle commerciele rassen genetisch dicht op elkaar zitten, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Een Australisch consumentenblad concludeerde dan ook: The free range, organic and broiler birds from big producers are so alike any differentiation and competition is dead, to the detriment of consumers and, ultimately, the industry.
Lees die Distrifood- en Foodnavigatorberichten even. Vanwaar dat rare gat in berichtgeving?
By the way, de Nederlandse Volwaard is nou juist ontwikkeld vanwege ... de smaak. En om nou precies de poot- en borstproblemen te vermijden waar het de Britse dierenbescherming volgens Foodnavigator ook te doen is. Verdomd, de Nederlandse dierenbescherming was nota bene een van de drijvende krachten achter dat (Franse) rashoen dat zich in smaaktests ook nog eens weet te onderscheiden.
En onze Wakkere Dieren en PvdD maar roepen dat we het in Nederland zo slecht doen. We lopen jaren voor. Laten we dat toch eens zien in plaats van zo te juichen over Engelsen die helemaal niet hebben wat wij hebben.
Maar nee, in Nederland hebben we zelfs een Consumentenbond die - volstrekt onterecht - vindt dat hij nou juist de Volwaard nog ff een extra sneer moet geven. Net als de PvdD roeien ze liever achter-, dan vooruit. Daar lijkt het tenminste op.
Dit artikel afdrukken
De Engelsen achter Foodnavigator.com komen op dezelfde dag met een totaal ander bericht: er is een groot probleem omdat mensen wel zeggen dat ze diervriendelijke kip willen, maar niet massaal tot aankoop overgaan. In Engeland wonen dus dezelfde huichelaars als in Nederland, maar Distrifood denkt in klakkeloze navolging van het AGD dat het aan gene zijde van het kanaal stukken beter gaat.
De Engelsen weten tenminste wat je moet doen om daar verandering in te brengen: zorg voor smaakvoordeel! Met haar portemonnee stemt de consument immers egoistisch want ze moet ook iedere 12 maanden een nieuw mobieltje en laptopje voor haar zoontje kunnen betalen. Als een 'goeie' en een 'foute' kip niet anders smaken, is de keuze gauw gemaakt. Tranen om een paar op TV vergaste leghanen - die geen reden zijn om te huilen, want het gebeurt met de meest diervriendelijk gehouden leggers - doen de goeie kipverkopen even stijgen. Daarna zakt alles weer in.
Er moet dus aan smaakvoordeel gewerkt worden, anders valt er geen kip te redden. Omdat alle commerciele rassen genetisch dicht op elkaar zitten, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Een Australisch consumentenblad concludeerde dan ook: The free range, organic and broiler birds from big producers are so alike any differentiation and competition is dead, to the detriment of consumers and, ultimately, the industry.
Lees die Distrifood- en Foodnavigatorberichten even. Vanwaar dat rare gat in berichtgeving?
By the way, de Nederlandse Volwaard is nou juist ontwikkeld vanwege ... de smaak. En om nou precies de poot- en borstproblemen te vermijden waar het de Britse dierenbescherming volgens Foodnavigator ook te doen is. Verdomd, de Nederlandse dierenbescherming was nota bene een van de drijvende krachten achter dat (Franse) rashoen dat zich in smaaktests ook nog eens weet te onderscheiden.
En onze Wakkere Dieren en PvdD maar roepen dat we het in Nederland zo slecht doen. We lopen jaren voor. Laten we dat toch eens zien in plaats van zo te juichen over Engelsen die helemaal niet hebben wat wij hebben.
Maar nee, in Nederland hebben we zelfs een Consumentenbond die - volstrekt onterecht - vindt dat hij nou juist de Volwaard nog ff een extra sneer moet geven. Net als de PvdD roeien ze liever achter-, dan vooruit. Daar lijkt het tenminste op.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Boerderijwinkels zijn heel goed te vinden, want Vrienden van het Platteland heeft er een gidsje van gemaakt, per provincie, zoekt lekker gemakkelijk als je ergens bent. Ligt bij mij standaard in de auto.
Voor wat goeds rijd ik graag een stukje om. Nog wel, hoe dat zit als de kilometerheffing wordt ingevoerd weet ik natuurlijk niet.
Maar het vinden van een goede slager/vishandel/groentenboer/bakker/kaaswinkel is inderdaad een (steeds groter wordend) probleem. En hoe moeilijker de resterende winkels het krijgen, hoe minder aanbod en kwaliteit daar gaat worden, heb ik gezien bij stuiptrekkende groentenzaken.
En zolang de supermarkten in Nederland niet die kwaliteit bieden die je wel in bijv. België of Frankrijk kunt krijgen, is de super absoluut geen alternatief voor de ware liefhebber.
Eergisteren zag ik, op weg naar Heino, een biologisch melkveebedrijf/boerderijwinkel 't Ecolaer. Wegens tijdgebrek kon ik het helaas niet bezoeken, maar dit soort uitwijkmogelijkheden zijn er natuurlijk ook nog. Ze zijn alleen nóg minder makkelijk te vinden dan een goede slager in een of ander winkelcentrum.
Volkomen eens. Velen interesseert het niet eens niet uit desinteresse. Het gaat aan hen voorbij, al doen ze er wel politiek correcte uitspraken over. Jouw analyse betekent dan ook dat het cijfer van 73% feitelijk is opgebouwd uit uitspraken die in de grond vd zaak 'betekenisloos' zijn.
Veel erger is een andere feitelijkheid: in Tilburg heb je geen goeie slager meer. Wil je dus iets goeds (zoals jij), dan moet je naar Den Bosch. En dat doe je niet.
Nog slechter nieuws: met de verdere versupermarketing zal die afstand alleen maar groter worden en middemaat de norm worden. Alleen in Den Bosch, Amsterdam en Maastricht vind je straks nog wat fatsoenlijks. Da's een eind fietsen als je in Den Helder woont.
Je gaat ervan uit dat die volledige 73% ook echt diep van binnen meent dat de sector diervriendelijker moet worden en daar dan ook consequenties aan zou (moeten) verbinden.
Het lijkt me echter in de eerste plaats een open deur, zo'n vraag. Daar antwoordt toch bijna iedereen 'ja' op, tenzij je als dierenbeul beschouwd wil worden?
In de tweede plaats ga je er dan ook nog van uit, dat iedereen weet wat er voor kip in de schappen ligt. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier in het dorp wonen ook Tokkies, Flodders en meer van dit soort .... laten we zeggen niet-model burgers. Die mag je best vragen waar zij denken dat die kip uit de C1000 vandaan komt, maar reken niet op een zinnige, verbale reactie. Ik weet niet welke groep groter is: deze groep of de groep die met enige achtergrondkennis weet wat de verschillen zijn en dus ook weet wat daar bij de C1000 ligt. Mensen uit die laatste groep, die ondanks hun kennis toch naar de plofkip grijpen, díe mag je van mij gerust huichelaars noemen. Maar dat is lang geen 73%.
Eric, je zou dan nog steeds kunnen omrijden als je echt wat anders wilt of geen kip meer kopen (= de gemaksvorm van kipvriendelijk kopen als je het wel meent, maar de tijd of het geld niet hebt), maar ... ik heb het natuurlijk over het onderzoek en benoem het gapende gat tussen denken en doen bij die gemiddelde Nederlander die nog nooit iemand heeft ontmoet.
Lekker politiek incorrect hou ik voorlopig toch maar vast aan de term, ook al ben ik het roerend met je eens: de super heeft het gedaan. De vleeshandel heeft het laten gebeuren.
Maar om de consument nou helemaal voor een dombo of anderszins onmachtige uit te maken, dat gaat me te ver. Immers, hij is of een dombo 'der es nicht gewuszt hat' (niet waar, blijkens die dikke 70% die veel beter weet), of een huichelaar. Daar zit niet zoveel tussen, behalve desinteresse, luiheid, inconvenience en feitelijk constateerbare ongeinteresseerdheid.