Twee berichten, maar totaal tegengesteld. De Nederlandse redactie van Distrifood.nl is laaiend enthousiast over wat Jamie Oliver c.s. hebben bereikt door aandacht te vragen voor de leefomstandigheden van kippen. De Engelsen zouden de supermarkten leegroven op zoek naar welfare kip. De gewone zou blijven liggen. De redactie nam het bericht over van het AGD, de boerenkrant van Nederland. Weten ze het wel zeker?
De Engelsen achter Foodnavigator.com komen op dezelfde dag met een totaal ander bericht: er is een groot probleem omdat mensen wel zeggen dat ze diervriendelijke kip willen, maar niet massaal tot aankoop overgaan. In Engeland wonen dus dezelfde huichelaars als in Nederland, maar Distrifood denkt in klakkeloze navolging van het AGD dat het aan gene zijde van het kanaal stukken beter gaat.
De Engelsen weten tenminste wat je moet doen om daar verandering in te brengen: zorg voor smaakvoordeel! Met haar portemonnee stemt de consument immers egoistisch want ze moet ook iedere 12 maanden een nieuw mobieltje en laptopje voor haar zoontje kunnen betalen. Als een 'goeie' en een 'foute' kip niet anders smaken, is de keuze gauw gemaakt. Tranen om een paar op TV vergaste leghanen - die geen reden zijn om te huilen, want het gebeurt met de meest diervriendelijk gehouden leggers - doen de goeie kipverkopen even stijgen. Daarna zakt alles weer in.
Er moet dus aan smaakvoordeel gewerkt worden, anders valt er geen kip te redden. Omdat alle commerciele rassen genetisch dicht op elkaar zitten, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Een Australisch consumentenblad concludeerde dan ook: The free range, organic and broiler birds from big producers are so alike any differentiation and competition is dead, to the detriment of consumers and, ultimately, the industry.
Lees die Distrifood- en Foodnavigatorberichten even. Vanwaar dat rare gat in berichtgeving?
By the way, de Nederlandse Volwaard is nou juist ontwikkeld vanwege ... de smaak. En om nou precies de poot- en borstproblemen te vermijden waar het de Britse dierenbescherming volgens Foodnavigator ook te doen is. Verdomd, de Nederlandse dierenbescherming was nota bene een van de drijvende krachten achter dat (Franse) rashoen dat zich in smaaktests ook nog eens weet te onderscheiden.
En onze Wakkere Dieren en PvdD maar roepen dat we het in Nederland zo slecht doen. We lopen jaren voor. Laten we dat toch eens zien in plaats van zo te juichen over Engelsen die helemaal niet hebben wat wij hebben.
Maar nee, in Nederland hebben we zelfs een Consumentenbond die - volstrekt onterecht - vindt dat hij nou juist de Volwaard nog ff een extra sneer moet geven. Net als de PvdD roeien ze liever achter-, dan vooruit. Daar lijkt het tenminste op.
Dit artikel afdrukken
De Engelsen achter Foodnavigator.com komen op dezelfde dag met een totaal ander bericht: er is een groot probleem omdat mensen wel zeggen dat ze diervriendelijke kip willen, maar niet massaal tot aankoop overgaan. In Engeland wonen dus dezelfde huichelaars als in Nederland, maar Distrifood denkt in klakkeloze navolging van het AGD dat het aan gene zijde van het kanaal stukken beter gaat.
De Engelsen weten tenminste wat je moet doen om daar verandering in te brengen: zorg voor smaakvoordeel! Met haar portemonnee stemt de consument immers egoistisch want ze moet ook iedere 12 maanden een nieuw mobieltje en laptopje voor haar zoontje kunnen betalen. Als een 'goeie' en een 'foute' kip niet anders smaken, is de keuze gauw gemaakt. Tranen om een paar op TV vergaste leghanen - die geen reden zijn om te huilen, want het gebeurt met de meest diervriendelijk gehouden leggers - doen de goeie kipverkopen even stijgen. Daarna zakt alles weer in.
Er moet dus aan smaakvoordeel gewerkt worden, anders valt er geen kip te redden. Omdat alle commerciele rassen genetisch dicht op elkaar zitten, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Een Australisch consumentenblad concludeerde dan ook: The free range, organic and broiler birds from big producers are so alike any differentiation and competition is dead, to the detriment of consumers and, ultimately, the industry.
Lees die Distrifood- en Foodnavigatorberichten even. Vanwaar dat rare gat in berichtgeving?
By the way, de Nederlandse Volwaard is nou juist ontwikkeld vanwege ... de smaak. En om nou precies de poot- en borstproblemen te vermijden waar het de Britse dierenbescherming volgens Foodnavigator ook te doen is. Verdomd, de Nederlandse dierenbescherming was nota bene een van de drijvende krachten achter dat (Franse) rashoen dat zich in smaaktests ook nog eens weet te onderscheiden.
En onze Wakkere Dieren en PvdD maar roepen dat we het in Nederland zo slecht doen. We lopen jaren voor. Laten we dat toch eens zien in plaats van zo te juichen over Engelsen die helemaal niet hebben wat wij hebben.
Maar nee, in Nederland hebben we zelfs een Consumentenbond die - volstrekt onterecht - vindt dat hij nou juist de Volwaard nog ff een extra sneer moet geven. Net als de PvdD roeien ze liever achter-, dan vooruit. Daar lijkt het tenminste op.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"In Engeland wonen dus dezelfde huichelaars als in Nederland."
'Huichelaars' vind ik hier een gevaarlijke benaming. Mensen-met-waarden-en-normen zijn vandaag gevormd tot consumenten-zonder-meer. Door de markt geconditioneerd, zeg maar.
Daarnaast wordt de mens als burger ook nog eens gekneed tot een stemmachine voor politieke partijen, die zeggen: "wij denken wel voor u, waar wij niet beslissen zijn dethema's van ondergeschikt belang".
Wanneer ook de bioboeren, de fairtrade-organisaties, etc... ieder, die hun verhaal niet omzet tot daden, 'de anderen' als huichelaars gaat benoemen, dan valt er niet veel vertrouwen meer te winnen.
De almacht van de distributie speelt hier wederom een niet te miskennen hoofdrol. Vergelijk het met de introductie van kringlooppapier, twintig jaar terug. Nauwelijks een consument kocht het. Maar administraties, scholen, bedrijven, kranten... gingen het gebruiken en zonder dat de grote hoop er besef van heeft, is er op dat terrein zeer veel ten positieve veranderd.
Dus neemt de distributie haar verantwoorelijkheid, dan zal de klant gewoon overstappen op ethischer geproduceerd vlees.
Weet jij wat een biologisch kipfiletje kost?
En ik wil huichelaars best als 'huichelaars' schrijven hoor, maar heb wat minder de behoefte om politiek correct te zij. Je ziet wat je krijgt als je dat bent: het AGD en Distrifood denken kennelijk zomaar dat er geen gat zit tussen Denken en Doen. Tis levensgroot. Dat moest maar 'ns een beetje pijnlijk duidelijk worden.
De Britten komen ook met een andere suggestie: verkoop alleen diervriendelijke kippen in de supermarkt. Driekwart zou dat waarderen. Een kwart echter vind dat deze kippen ook (2 pond) duurder mogen zijn.
Overigens noemt het Vlaamse Vilt de cijfers achter de massale verkoop van diervriendelijke kip: er is 35% meer verkocht. Maar ja, hoeveel is dat als er normaal gesproken maar een kleine 5% wordt verkocht?
Juist, dat is goochelen met cijfers. 35% van weinig is niet zoveel. In Nederland eet overigens nauwelijks 1 procent kipvriendeljk. De Britten zijn dus minstens 500% zo kipvriendelijk als wij, ook al gaat het nog steeds om niet meer dan wat forsere spatten op de gloeiende plaat.
2 pond meer? Kijk naar het redactioneel bericht van vandaag: een hele gebraden kip voor 2,99. Een biokipfilet kost 27 euro de kilo. Dat zijn 60 ouderwetse guldens.
Hoeveel was een pond ook al weer?
Oja, die 5% was maar een gokje van mij, puur om duidelijk te maken dat 35% van weinig inderdaad niet zoveel is. Als het ook daar 1% zou zijn, is er natuurlijk nog weinig aan de hand. In het berichtje van Vilt staat overigens ook dat er in totaal minder kip zou zijn verkocht. Met als conclusie dat mensen, als ze geen diervriendelijke kippen kunnen vinden, dan maar helemaal afzien van kip. Welk ander alternatief ze dan kiezen (ander vlees, vis of vegetarisch), dat staat er dan weer niet bij.