Nieuws: als je reclame maakt, verkoop je meer!

De omzet van biologisch vlees in de supermarkt stijgt als promotiemiddelen rondom het schap het vlees beter zichtbaar maken. Dat komt naar voren uit een experiment van het LEI, onderdeel van Wageningen UR in een aantal supermarkten die het biologische vlees bij elkaar in het schap aanbieden. Het maakt wel uit wèlke boodschap wordt uitgedragen.

Luidt de boodschap 'gezond van smaak, natuurlijk lekker' of 'je proeft de aandacht', dan neemt de omzet het meest toe. Alleen nadruk op 'geniet van puur natuurlijke smaak' werd minder beoordeeld en verhoogde de omzet slechts in een enkele supermarkt. Kopers van biologische producten vinden het vleesschap aantrekkelijker als promotiemiddelen worden ingezet.


Opzet onderzoek
In het experiment wilden onderzoekers nagaan of en hoe consumenten die biologische producten kopen, reageren op meer promotiemateriaal in het vleesschap bij het biologisch vlees. Drie verschillende beelden zijn getest: 'lekker en genieten', 'natuurlijke herkomst met dier' en 'natuurlijke herkomst zonder dier'.

Deze beelden zijn door De Groene Weg en een reclamebureau van tekst en beeldmateriaal voorzien, die zijn weergegeven op verschillende promotie-uitingen in en buiten het schap. In het schap kwam het beeld op de etiketten op de verpakking, de plastic schapstroken en schapdividers. Buiten het schap werden de beelden ook op plafondhangers en vloerstickers gebruikt.

Conclusies
De belangrijkste bevinding is dat lightusers van biologische producten reageren op het promotiemateriaal bij biologisch vlees in de supermarkt. Ze vinden het biologisch vlees in de winkel dan aantrekkelijker. Ook verhoogt het materiaal de omzet van biologisch vlees in de meeste winkels.

Het uitgebreide pakket met promotiemateriaal verhoogt de aantrekkelijkheid het meest. Bij het uitgebreide pakket is er geen verschil in aantrekkelijkheid tussen het promotiemateriaal met een afbeelding zonder of met dier. In de meeste gevallen is de omzet van biologisch vlees bij de testwinkels significant hoger. De marketingcommunicatie versterkt het beeld van 'natuurlijk origine' dat burgers van biologisch hebben.

Op basis van deze onderzoeksuitkomsten zal in 2007 onderzoek worden gedaan hoe 'gezond van smaak, natuurlijk lekker' nog beter kan worden neergezet.


Ik ben het helemaal eens. Tót de laatste zin. Die lijkt me onzin. Op basis van het onderzoek is nl. maar één conclusie te trekken: meer lawaai, een mooiere winkel en uiteindelijk .... prijspromoties. Wedden dat dat de conclusies gaan worden voor 2007?

bron: BioKennis - Wageningen UR
Dit artikel afdrukken