Zeven van de 10 Nederlandse huishoudens gaan wel eens op zondag naar de supermarkt. Van de totale supermarktomzet werd dit jaar 4,4% op zondag gerealiseerd. Vrijdagen en zaterdagen worden wat minder populair als dagen om boodschappen te doen. In 2015 daalde het omzetaandeel van de vrijdag en zaterdag in de supermarktomzet naar 42,3%, van 46% in 2012. Het zondagsaandeel neemt toe in alle regio's en in alle fasen van de gezinscyclus, aldus onderzoeksbureau GfK. Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagsopening. Bij jonge alleenstaanden stagneert het zondagsaandeel en gepensioneerden gaan het minst naar de super op zondag.
RTLnieuws - We doen vaker boodschappen op zondag
Lees ook
-
0
+Coronacrisis jaagt de omzet van de supermarkt fors aan 22 jun 2020
-
0
+BTW-verhoging en snacken helpen supermarkten door €40 miljard grens 8 jan 2020
-
3
+Omzet aan voedsel met een keurmerk in vier jaar verdubbeld 3 jun 2019
-
0
+Viswinkels en buitenlandse kruideniers winnen terrein, groenteboeren en drankwinkels verliezen 6 mrt 2018
- 0 Coop, Jumbo en Plus groeien harder dan markt 2 jan 2017
- 0 Zondagsomzet groeit met ruim 20 procent 5 feb 2016
- 0 Na 5 maanden stijging, flinke daling supermarktomzet juni 2 jul 2015
- 0 WK: 60 miljoen extra voor supermarkten, 40 voor cafés 17 jul 2014
- 0 GfK: ‘Aandeel koopjesjagers fors gestegen’ 8 mei 2014
- 0 Supermarktomzet groeit met bijna 4 procent 4 jul 2013