Bij prijsconflicten tussen supermarkten en merkproducenten die leiden tot een productboycot, trekt de super op lange termijn aan het kortste eind. Dat concluderen onderzoekers van de KU Leuven. Producten die een super weert om een betere inkoopprijs te bedingen, zorgen uiteindelijk - na oplossing van het inkoopconflict - tot stijging van het marktaandeel van de producent. De uitkomst is verrassend omdat conflicten vaak starten op initiatief van een supermarkt. Vooral sterke merken die niet vaak in de aanbieding zijn, profiteren van dit effect. De onderzoekers denken dat consumenten er méér van kopen als de producten weer verkrijgbaar zijn. Huismerken profiteren niet van dit kunstmatige schaarste-effect.
Foodmagazine - Productboycots: strijd zonder winnaars - Foodmagazine
Lees ook
- Historisch: meer omzet uit huismerken dan uit A-merken 2 apr 2023
-
1
+Aldi weer in, slager weer uit 22 apr 2022
-
1
+Beste plekken in de supermarkt zijn miljoenen waard 1 mrt 2021
-
1
+Albert Heijn telt in Nederland meer dan 1 miljoen vierkante meters 30 jan 2018
- 1 ALDI heeft voordeligste huismerken 3 okt 2016
- 0 Supermarktketen grootste verliezer bij conflict met producent 20 sep 2016
- 0 Toch EU steun voor Europese varkenssector 23 feb 2015
- 0 ‘Transporteurs harder getroffen dan tuinders en telers’ 18 aug 2014
- 0 Dijksma biedt Russen transparantie om aardappelban te doorbreken 9 okt 2013
- 5 Gered van het slachthuis, voor slechts 1 euro 16 mei 2012