Uit het promotie-onderzoek van gedragswetenschapper Frans Folkvord (Radboud Universiteit Nijmegen) blijkt dat kinderen 55% meer snoep eten na het doen van spelletjes waarin voedselreclame in was verwerkt. Kinderen herkennen merknamen en logo’s in spelletjes niet als reclame, maar worden er in hun eetgedrag wel door aangezet om te snoepen. Kinderen die al te dik zijn, zouden nog eens extra beïnvloed worden door zulke voedselreclames. Folkvord vindt dat er een fundamentele discussie gevoerd moet worden om voedselreclames voor kinderen te verbieden. De beloften van fabrikanten om minder reclame voor kinderen te maken stellen volgens hem niets voor.
RadboudUniversiteit - Snoepspelletjes wakkeren eetlust aan
Lees ook
-
6
+Tien jaar Europese bescherming van kinderen tegen eet- en drinkmarketing leverde weinig op 16 mei 2022
-
0
+Subsidie voor model dat omvattend het succes van reclame voor groente en fruit wil voorspellen 19 jul 2019
-
4
+Zo kom je van je kleine kieskeurige eters af 3 apr 2018
-
7
+‘Kaas groeit aan een plant’ 12 jun 2017
- 0 3-jarige kinderen vinden zichzelf al dik of lelijk 1 sep 2016
- 0 Superheld-groente slaat aan bij jonge kinderen 6 jul 2016
-
2
+Reclame voor alcohol niet te verbergen voor kind 19 mei 2016
- 0 Vlaamse tieners vinden zichzelf dikker dan ze zijn 16 mrt 2016
-
2
+Snacks met dikke stripfiguren smaken kinderen beter 17 jul 2015
- 1 Het Koekie-monster wil dat kinderen gezonder eten 6 okt 2014