Jonge medewerkers van de Radboud Universiteit en het Radboudumc mogen onderzoek doen met een speciaal aan beginnende onderzoekers toegekende Veni-subsidie ter waarde van €250.000. De universiteit meldt dat zij 16 van de in totaal 166 door de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) gehonoreerde subsidie-aanvragen in de wacht wist te slepen.

Een van de jonge onderzoekers is communicatietheoreticus Frans Folkvord. Hij wil met het geld de impact van voedselreclame op de groente- en fruitinname van kinderen onderzoeken. Folkvord gaat een brede theorie testen die een aantal aspecten tegelijk moet kunnen voorspellen. Hij wil een model maken waarmee voorafgaand aan maatregelen kan worden voorspeld of, hoe, wanneer en voor welke kinderen reclame voor voedsel de groente- en fruitinname verhoogt. De voorspellingen moeten bovendien niet alleen de korte maar ook de lange termijn correct in kaart kunnen brengen.

Andere jonge onderzoekers mogen zich verdiepen in onder meer chronische ontstekingen, het stimuleren van herstel van nierfalen en de aard van autisme.
Foodholland - FoodHolland Nieuws: Onderzoek naar impact van voedselreclame op inname van fruit en groenten door kinderen
  • Deel
Druk af