Van alle landbouwproducten wordt varkensvlees in België het meest gepromoot. Bart Caron van progressieve en groene politieke partij Groen vindt dat het wel wat minder kan. Daarmee levert hij kritiek op de besteding van overheidssubsidie voor de verkoop van Belgische landbouwproducten.

Er gaat nu 12,3 miljoen euro naar de promotie van vlees of zuivel, waarbij varkensvlees met 4,3 miljoen de kroon spant.

Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) klopt dat, omdat niet de overheidssubsidies maar geld dat de boeren zelf opbrengen, wordt gebruikt om die producten te promoten. “Omdat de varkensboeren het meeste bijdragen wordt varkensvlees ook het meest gepromoot”, aldus Leen Guffens van VLAM. De overheidssubsidies die VLAM ontvangt, worden ingezet voor de algemene werking van VLAM, voor overkoepelende acties en voor acties ten gunste van de korte keten en van bio- en streekproducten.

Caron ziet liever meer promotie van groente en fruit, zeker gezien de negatieve effecten van veeteelt op milieu en klimaat. Bovendien gaan Vlamingen steeds minder vlees eten. Het financieringsmodel van VLAM wordt regelmatig kritisch bekeken maar staat op dit moment niet ter discussie, meldt Vilt. De Belgische varkensboeren worden net als de Nederlandse geconfronteerd met overaanbod en willen dus graag dat consumenten meer varkensvlees kopen om hun vleesberg weg te eten.
Vilt - abcVlaams infocentrum land- en tuinbouw - Groen ziet liever wat minder promotie voor vlees - VILT
Reageer
  • Deel
Druk af