De grootste foodretailbedrijven in Nederland worden steeds groter. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op grond van de nieuwe FSIN Food500. In deze ranglijst zijn alle bedrijven die in Nederland voedsel verkopen op omzet gerangschikt. Nederlanders gaven vorig jaar €57,4 miljard uit aan eten en drinken. Hiervan kwam €45,8 miljard bij de FSIN Food500 terecht. De eerste 11 bedrijven op de FSIN Food500 zijn supermarktketens, Albert Heijn prijkt bovenaan. McDonald's is op de 12e plaats het eerste foodserviceconcern. Opvallende ontwikkelingen in de FSIN Food500 zijn de groei van het aantal webwinkels, 'blurring', de opkomst van 'levensstijlsupermarkten' en wereldrestaurants.
Lees ook
- 4 Stijgende omzet, maar sfeer in mineur: horeca wordt te duur 18 jun 2024
-
0
+Albert Heijn houdt boodschappen Belg betaalbaar 1 jun 2022
-
27
+Het klonk als schandaal, maar het is gewone handelspraktijk 9 jul 2018
-
0
+Albert Heijn opnieuw grootste foodverkoper van Nederland 28 jun 2018
-
7
+Calvé Pindakaas en Magnum kunnen verdwijnen 3 jul 2016