Chocoladeproducent Tony’s Chocolonely heeft plannen om in 2019 een chocoladefabriek te bouwen in Amsterdam-Noord. Hier wil het bedrijf niet alleen chocola produceren, maar ook 500.000 bezoekers per jaar ontvangen. Chief chocolate officer Henk Jan Beltman wil er een echte belevingsfabriek van maken, die vergelijkbaar is met de Heineken Experience maar dan over chocola. Onderdeel van deze experience is een achtbaan die door de fabriek gaat.
Het klinkt naar de chocoladefabriek van Willy Wonka uit het kinderboek van Roald Dahl.
Beltman, ook wel de ‘Henkie Honka’ van Nederland genoemd, wil zo transparant mogelijk zijn over de productie van de chocolade. Ook de film TONY, die op 14 april in première gaat, zal hieraan bijdragen. Deze documentaire vertelt het verhaal over het ontstaan van Tony’s Chocolonely, met als basis de idealistische wens om een einde te maken aan de kindslavernij in de cacao-industrie.
De documentaire is gemaakt door Benthe Forrer, de partner van Maurice Dekkers die met zijn uitzendingen over fair trade chocolade in de Keuringsdienst van Waarde de basis legde voor het chocolademerk Tony's.
MarketingOnline - Henk Jan Beltman: ?Tony?s Chocolonely heeft plannen om chocoladefabriek te bouwen?
Het klinkt naar de chocoladefabriek van Willy Wonka uit het kinderboek van Roald Dahl.
Beltman, ook wel de ‘Henkie Honka’ van Nederland genoemd, wil zo transparant mogelijk zijn over de productie van de chocolade. Ook de film TONY, die op 14 april in première gaat, zal hieraan bijdragen. Deze documentaire vertelt het verhaal over het ontstaan van Tony’s Chocolonely, met als basis de idealistische wens om een einde te maken aan de kindslavernij in de cacao-industrie.
De documentaire is gemaakt door Benthe Forrer, de partner van Maurice Dekkers die met zijn uitzendingen over fair trade chocolade in de Keuringsdienst van Waarde de basis legde voor het chocolademerk Tony's.
dirk zavel In Ecuador zijn veel chocoladefabrieken en veel goede merken. Geen punt. Dat geldt ook voor de export-import. De eisen zijn niet zo streng, hoor en de controles goed. Ook voor Afrika. Temperatuur kan een rolletjespelen, maar is te managen.
Cacao is overigens het meest bizarre agrarisch product, volgens mij. Ik kan me geen ander product bedenken dat door boeren wordt verbouwd, zonder dat ze het consumeren of weten wat ermee wordt gedaan. Dat geldt natuurlijk Afrika. Maar Afrika kent ook chocolade-repen. Heus wel. ICCO (International Cocoa Organisation) verhuist van Londen naar Abidjan, omdat Ivoorkust al jaren de grootste bijdrage levert.
Dat is goed om te horen Norbert. Hoe zit het in Ecuador trouwens? Ik herinner mij de TV serie met Peter de Vries op zoek naar kindslaven in Ghana, hij liet de arbeiders en cacaoplukkers een reep zien, ze wisten niet wat dat was. Het is daar ook te warm voor chocola als versnapering lijkt me. Of dacht je aan export naar het verwende westen met zijn hoge eisen en regelgeving? Op Belgische chocola staat vaak een olifant (op eerste logo ook nog een palmboom en 3 piramides, een en al afrika dus), dus wel pronken met iets afrikaans, maar produceren daar?
@Dirk #6.02 Dat is geen argument. Op Madagaskar, ook Afrika en wel een van de armste landen, wordt wel chocolade gemaakt. Hele goede. Madécasse. (Nu o.a. bij Dille & Kamille te koop.) Dat betekent 4 x meer inkomen voor de mensen daar. Dit kan ook in Ghana, of, van alle Afrikaanse landen, is juist Ghana het meest aangewezen land. Overigens kent Ghana al vele jaren een eigen chocolade, Golden Tree. Niet van de kwaliteit zoals wij die wensen. Kortom....
@Norbert: wie stel je voor dat die repenfabriek moet gaan bouwen en organiseren? In OostAfrika zijn tientallen fabrieken neergezet (door Italianen en Japan) om gewoon de daar geteelde cashewnuts te kraken en te roosteren, vrijwel allemaal weer buiten werking, ze voeren de noten weer gewoon uit naar India, om het daar te laten doen. En een repenfabriek lijkt me wel wat ingewikkelder dan een kraakfabriekje.
Als ze echt goed willen doen, het echt goed voor hebben met de mensen aldaar, is dat ze in Afrika de repen gaan produceren. Dat verschaft meer werk. (En als ze nog een beetje meer betaald krijgen, scheelt het 'economische vluchtelingen'.) Nu blijft Tony toch een klassieke chocoladeproducent met een - toegegeven - sterk marketingverhaal.