Gehakt in de kant-en-klare balletjes van je Unox-soep of in de Unox-rookworst kan zomaar uit een tiental verschillende slachterijen vanuit de gehele EU afkomstig zijn. Honderd gram gehakt kan zelfs van vele tientallen boeren komen en van honderden (en nog meer) dieren. Staatssecretaris Martijn van Dam introduceerde vanmorgen bij de NOS zijn plan om de burger tegemoet te komen door hem te informeren over de herkomst van zijn eten en 'de boer weer op het schild te hijsen'. Hij wil een App waarmee de consument op een vleesverpakking, zak rookworst of blik soep kan zien waar zijn vlees vandaan komt.
Dat wordt een hele inspanning voor producenten van producten die gemalen vlees verwerken, want ze zullen al hun inkoop- en verwerkingsprocessen moeten aanpassen om tegemoet te komen aan de wens die Van Dam bij de consument waarneemt. Als duidelijk wordt dat er vlees van overal in je gehakt zit, zullen zij immers streven naar het terugbrengen van al die boeren en landenherkomsten. Als ook het buitenland tot een dergelijke App besluit, krijgen Nederlandse varkensboeren het er niet beter op. Zij exporteren hun vlees voor ca. 75% naar het buitenland. Een Franse, Belgische of Duitse fabrikant zal niet graag toegeven dat hij Nederlands vlees op zijn ambachtelijke pizza's legt of in zijn echte Beierse, Ardeense of Bourgondische worst stopt.
NOS - Database vertelt alles over je voedsel, van boer tot bord
Dat wordt een hele inspanning voor producenten van producten die gemalen vlees verwerken, want ze zullen al hun inkoop- en verwerkingsprocessen moeten aanpassen om tegemoet te komen aan de wens die Van Dam bij de consument waarneemt. Als duidelijk wordt dat er vlees van overal in je gehakt zit, zullen zij immers streven naar het terugbrengen van al die boeren en landenherkomsten. Als ook het buitenland tot een dergelijke App besluit, krijgen Nederlandse varkensboeren het er niet beter op. Zij exporteren hun vlees voor ca. 75% naar het buitenland. Een Franse, Belgische of Duitse fabrikant zal niet graag toegeven dat hij Nederlands vlees op zijn ambachtelijke pizza's legt of in zijn echte Beierse, Ardeense of Bourgondische worst stopt.
#08.3. Het is niet zonder reden dat de grote marktpartijen steeds inniger businessmodelen ontwikkelen. Neem als Nederlands voorbeeld AH en Vion met het BLK sterrenvarkensvlees. Kiezen exclusief voor elkaar. In combinatie met de daarbij aangesloten varkenshouders biedt dat communicatiekansen. Daar zie ik -in combinatie met een app die verder gaat dan de basisversie van Van Dam- veel mogelijkheden. Met meer informatie dan sec herkomst. Transparantie is prima; het krijgt juist meerwaarde als de informatie is toegesneden op wat consumenten écht zoeken.
Dat wordt nog een hele toer voor vleeswarenproducenten. Bij vers vlees is het relatief makkelijk. Maar zodra je samengestelde producten maakt wordt het een heel uitgebreide database, zoals de casus van Selten al liet zien. Getrapt zijn daar duizenden actoren bij betrokken.
Je kunt als producent simpelweg niet met AH als klant een continue levering garanderen als je niet in grote getallen werkt: grote inkoop, grote machines en dus grote samengestelde batches.
Dat worden dus veel mogelijke boeren in de app nav 1 Unox rookworst, of Kips leverworst.
Ben trouwens benieuwd of dit idee ook geldt voor de 'Ot en Sien' producenten met ambachtelijke producten. Gaan die ook een app vullen?
Gustaaf, idd. Ik moest aan jullie denken en dacht 'dat deed QM toch al?' Het blijft allemaal mediamieke politiek.
Goed idee. Questionmark heeft deze app twee jaar geleden al gelanceerd (zie hier). Er zijn verschillende uitwerkingen van het plan van de staatssecretaris mogelijk. Als de data over herkomst en samenstelling van producten in een centrale database openbaar toegankelijk worden gemaakt, is dat een grote vooruitgang. Apps als Questionmark kunnen dan nog sneller en accurater consumenten helpen bij bewust boodschappen doen.
Als de data echter alleen toegankelijk zijn voor communicatiekanalen (apps e.d.) van de industrie dan verandert er feitelijk niets. Dan bepaalt nog steeds de industrie wat de consument mag weten.