Dat wordt een hele inspanning voor producenten van producten die gemalen vlees verwerken, want ze zullen al hun inkoop- en verwerkingsprocessen moeten aanpassen om tegemoet te komen aan de wens die Van Dam bij de consument waarneemt. Als duidelijk wordt dat er vlees van overal in je gehakt zit, zullen zij immers streven naar het terugbrengen van al die boeren en landenherkomsten. Als ook het buitenland tot een dergelijke App besluit, krijgen Nederlandse varkensboeren het er niet beter op. Zij exporteren hun vlees voor ca. 75% naar het buitenland. Een Franse, Belgische of Duitse fabrikant zal niet graag toegeven dat hij Nederlands vlees op zijn ambachtelijke pizza's legt of in zijn echte Beierse, Ardeense of Bourgondische worst stopt.
Dat wordt nog een hele toer voor vleeswarenproducenten. Bij vers vlees is het relatief makkelijk. Maar zodra je samengestelde producten maakt wordt het een heel uitgebreide database, zoals de casus van Selten al liet zien. Getrapt zijn daar duizenden actoren bij betrokken.
Je kunt als producent simpelweg niet met AH als klant een continue levering garanderen als je niet in grote getallen werkt: grote inkoop, grote machines en dus grote samengestelde batches.
Dat worden dus veel mogelijke boeren in de app nav 1 Unox rookworst, of Kips leverworst.
Ben trouwens benieuwd of dit idee ook geldt voor de 'Ot en Sien' producenten met ambachtelijke producten. Gaan die ook een app vullen?
#08.3. Het is niet zonder reden dat de grote marktpartijen steeds inniger businessmodelen ontwikkelen. Neem als Nederlands voorbeeld AH en Vion met het BLK sterrenvarkensvlees. Kiezen exclusief voor elkaar. In combinatie met de daarbij aangesloten varkenshouders biedt dat communicatiekansen. Daar zie ik -in combinatie met een app die verder gaat dan de basisversie van Van Dam- veel mogelijkheden. Met meer informatie dan sec herkomst. Transparantie is prima; het krijgt juist meerwaarde als de informatie is toegesneden op wat consumenten écht zoeken.