Consumenten zouden hun aankoopgedrag moeten veranderen om tot een duurzamere wereld te komen. Zulke gedragsveranderingen zijn echter nogal een uitdaging, zeggen gedragswetenschappers. Er is eerst een houdingsverandering voor nodig. Die moet op zijn beurt eerst gevoed worden door begrip: mensen komen pas in een andere houding en pas daarna tot ander gedrag als ze eerst gaan begrijpen wat de consequenties zijn van hun consumptiepatroon.

Daarom draait de maatschappijkritische econoom Raj Patel het om. Niet consumenten zijn schuldig aan consumentisme, maar bedrijven die reclame maken. Teveel en verkeerd eten moet je aanpakken vanuit het aanbod. Verbied bedrijven daarom domweg om reclame te maken, om te beginnen met reclame voor jonge kinderen. Dat zal, volgens Patel, leiden tot een wereld die zijn eigen keuzen maakt, daardoor gezonder gaat eten en die zijn toegang tot voedsel beter verdeelt zodat ook de kleine miljard mensen die te weinig te eten hebben voldoende krijgen.

“We worden overspoeld met informatie over eten”, meent Patel. “Overal zijn verlokkingen, op uithangborden van McDonald's, in advertenties op televisie, billboards, etalages. Stop daarmee! Brazilië overweegt nu een verbod op voedingsreclames voor kinderen. Het stuit op enorme weerstand van de industrie, maar ik ben ervoor. Dat het werkt, zagen we toen reclame op rookwaar werd verboden. Als je ophoudt de consumptie te beïnvloeden, kunnen we weer zelfstandige keuzen maken.”
Dat zegt Patel volgens Vilt. Hij deed zijn uitspraken in de kantlijn van conferentie Climate Justice & Agrarian Justice: Linkages and Challenges, die begin deze maand werd georganiseerd door het International Institute of Social Studies (ISS) in Den Haag.
VILT - Vlaams infocentrum land- en tuinbouw - "Consumptiemaatschappij verhult schuldvraag bedrijven" - VILT
Reageer
  • Deel
Druk af