Als het vertrouwen van het publiek in een groot bedrijf eenmaal geschaad is, kan het dat moeilijk terugwinnen. Onderzoekers van de Universiteit van de Minnesota en de Youngstown State Universiteit onderzochten welke invloed reacties van bedrijven op kritiek van consumenten hebben en ontdekten dat mooie MVO-praatjes niet helpen, maar openheid en eerlijkheid wel.

Door een voedselveiligheidsschandaal kwam bijvoorbeeld recent Chipotle onder vuur te liggen. Consumenten vertrouwden de tot voor kort hippe slow fastfood-keten niet meer. De onderzoekers testten hoe het publiek reageert als een bedrijf in dergelijke omstandigheden uitsluitend op de waarden waar het altijd al voor stond, blijft wijzen of als het de kritiek en fouten accepteert en open laat zien hoe het daar mee omgaat. Het kan dan zelfs vasthouden aan zijn waarden, maar moet die niet op de voorgrond zetten.

De wetenschappers ontdekten wat het gezonde verstand ook zegt: wie eerlijk is over fouten en daar open mee omgaat, heeft de meeste kans om het minst ongeschonden uit de strijd te komen.

Onderzoeker Hyejoon Rim zegt op phys.org: "Zoals de studie laat zien, waardeert het publiek een bedrijf meer voor zijn transparantie en eerlijkheid, dan voor het overdrijven van zijn maatschappelijke verantwoorde praktijken".
Phys.org - Embracing negative comments can help corporations increase consumer trust
Reageer
  • Deel
Druk af