De groeiende vraag naar producten met minder kunstmatige toevoegingen zet door naar 2016, volgens Innova Market Insights. Er komen vooral meer biologische producten met deze 'clean labels' op de markt. Ook het aantal producten met een 'vrij van' claim zal toenemen. De hoeveelheid glutenvrije producten steeg al en in de toekomst zullen ook producten vrij van bijvoorbeeld lactose/melk vaker op de markt verschijnen.

In dezelfde lijn ontstaan ook meer producten met alternatieve conserveringsmiddelen. Consumenten zien methodes die al langere tijd worden gebruikt als 'natuurlijk en authentiek’, schrijft VMT. Fermentatie en milde conserveringstechnieken zoals high pressure processing kunnen succesvol zijn als consumenten ze zien als gezonde en nieuwe alternatieven voor conserveringsmiddelen.

Het aantal flexitariërs neemt toe en daarom verwacht Innova Market Insights technologische ontwikkelingen rondom vleesvervangers. Het gaat hierbij om het promoten van diervriendelijke processen en het gebruik van alternatieve eiwitbronnen. Een andere trend voor 2016 is het aanbieden van 'verborgen' groente in producten, zoals pasta's die rijk zijn aan groente. Deze producten zijn gericht op consumenten (en kinderen) die meer groente willen eten, maar deze niet lekker genoeg vinden om er voldoende van binnen te krijgen.
VMT - ?Clear label? overkoepelende trend voor 2016
Reageer
  • Deel
Druk af