Food Matters Live is het congres in Londen waar iedereen die iets met de voedingsindustrie te maken heeft samenkomt, om te leren, te discussiëren en nieuwe producten te leren kennen. In de grote hal staan zo’n 600 stands in allerlei soorten en maten en in grote en kleine zalen zijn conferenties en seminars gaande over alle aspecten die met voeding te maken hebben. We komen ogen en oren te kort om alles te zien, te horen en op te schrijven.

Ik maak me even los van de Foodlog stand om eens rond te kijken wat er nog meer is. De een na de ander schiet me aan. Vitaminedrankje links, veganistisch vlees rechts, eiwitrijke sportrepen weer aan de andere kant. Wat ze bijna allemaal gemeen hebben en wat iedere standhouder direct meldt: allemaal natuurlijk en ‘free-from’ van alles.

Gluten and dairy free
De grondlegger van deze conferentie, Michelle Berriedale-Johnson, verduidelijk deze trend in een seminar. Consumenten willen vooral minderen met zuivel en gluten. Een deel van de groep doet dit omdat ze denken allergisch of overgevoelig te zijn, een ander deel om zich beter te voelen. Deze laatste groep wil vooral anders eten om overgewicht of hoge bloeddruk te verminderen en om meer energie te hebben. De mensen die hiermee bezig gaan, zijn vooral vrouwen tussen 25 en 45 jaar die sowieso al veel aandacht hebben voor hun voeding en regelmatig sporten. Berriedale sluit af met de conclusie dat de industrie hier op in kan spelen, door te zorgen voor ‘clean labels’ en producten die vrij van gluten of zuivel zijn, maar niet te veel vet, suiker en zout bevatten.

Marktonderzoeksbureau Canadean heeft gekeken naar hoe deze trends gebruikt kunnen worden in producten. Kokos, noten en peulvruchten blijken populaire voedingsmiddelen met een gezond imago te zijn en de industrie speelt daarop in. Er komen meer plantaardige alternatieven voor melk, brownies van kikkererwten, bier met glutenvrije gerst en koekjes met bananenbloem. Verpakkingen spelen vooral in op de behoefte aan simpel en overzichtelijk. Weinig poespas en korte ingrediëntenlijsten, met vooral zo min mogelijk E-nummers erop. Canadeans verwachting is dat de alternatieve producten en ‘clean labels’ een nog grotere vlucht zullen nemen de komende jaren.

Leren koken en houden van eten
Mij houdt de vraag bezig: is dit het dan? Dit is waar voeding de laatste tijd om draait, maar is dat de weg naar een gezonder eetpatroon? Moeten we het echt hebben van dat soort producten? Gelukkig kom ik op dat moment langs de stand van The Kid’s Cookery School. Deze charity brengt kinderen in contact met het eten, van zaadje tot complete maaltijd. Kid’s Cookery School heeft verschillende projecten. Een daarvan is om kinderen zelf groenten te laten verbouwen, maar de belangrijkste tak is wel om kinderen te leren koken. Met een mobiele keuken gaat deze organisatie door het hele land om kinderen kookvaardigheden en liefde voor het eten bij te brengen. Soms rijdt de keuken naar een grote school, een andere keer staat de bus op een verjaardagsfeestje. Alles om kinderen kookvaardigheden en liefde voor eten bij te brengen, waardoor ze vanzelf gezonder gaan koken.

Volgens oprichtster Fiona Hamilton-Fairley is dat waar het om draait. “Ik kom kinderen tegen die nooit in de keuken mogen komen omdat ze dan teveel troep maken. De meeste Engelse kinderen eten niet tegelijk met de ouders en krijgen dan vooral eten wat ze lekker vinden en dat in veel te grote porties. Sommige kinderen weten niet eens hoe ze een mes en een vork moeten gebruiken. Als je een kind nooit laat koken, hoe weet het dan later hoe ze gezond en lekker eten moeten klaarmaken?”

oprichtster Fiona Hamilton-Fairley
'Oprichtster Fiona Hamilton-Fairley', Foodlog Media


Ik kan het alleen maar met haar eens zijn. De oplossing zit volgens mij niet in vergezochte producten en dure drankjes. Zelfgemaakte, vers bereide voeding heeft geen E-nummers nodig en bevat alles wat nodig is. Dat is wat we onze kinderen moeten meegeven.
Dit artikel afdrukken