Buiten Duitsland groeien Aldi en Lidl hard. Ze winnen terrein op de supers met een breed assortiment. In Duitsland gaat het anders, schrijft Die Zeit.

Onder de kop Vrekkigheid is niet spannend meer beschrijft de krant hoe juist de luxere supers Rewe en Edeka terrein winnen op Aldi en Lidl. De laatste twee verloren twee procent marktaandeel. De eerste twee wonnen er drie.

De beide discounters zijn de dominante retailers in Duitsland. Maar de Duitser kiest eindelijk ook voor biologische, regionale en ambachtelijke producten die een bijzondere uitstraling moeten hebben. Dat zou de verklaring zijn voor het verlies van de discounters en de daar boven uitgaande winst van Edeka en Rewe.

Om geen klanten kwijt te raken past met name Lidl zich aan. Onverstandig zegt een marktonderzoeker van GfK. Dat jaagt de kleiner wordende groep klanten weg die nog steeds alleen maar goedkoop wil blijven kopen. Lidl zou in de tang zitten tussen zichzelf blijven en krimpen of willen lijken op een 'betere super' maar dat niet zijn.
Die Zeit - Lidl und Aldi: Geiz ist nicht mehr geil
Reageer
  • Deel
Druk af