Worteltelers ontdekken steeds meer mogelijkheden om uit de amper renderende bulkmarkt te stappen. De wortel heeft namelijk zijn intrede gemaakt in de bijzondere deelmarkten. Tijdens de Themadag Peen in Emmeloord schetste Daniëlle de Bruin van zaadbedrijf Bejo Zaden vorige week de nieuwste worteltrends.

Lokaal, vers geoogst en biologisch zijn blijvende trends. Ook gemak, in de vorm van kant-en-klare pakketten voor soep of stamppot verkoopt goed. Worteltjes als verpakt gemakkelijk te eten snackgroente zijn populair onder de jeugd en kinderen. Er is groeiende interesse in wortelsap. Gekleurde wortels en vertakte wortels die vroeger als afval werden gezien, winnen aan populariteit.

De markt voor wortelpoeder is breed; kleurstoffen uit paarse wortelen zouden in aardbeienyoghurt verwerkt kunnen worden.

De Bruin vertelde Boerenbusiness dat Bejo Zaden in samenwerking met de wortelsector wil inspelen op lange termijn trends met nieuwe rassen en innovatieve concepten, gericht op gemak en smaak. Want zegt ze: “het ontwikkelen van nieuwe rassen is een langdurig traject; we kunnen niet op elke hype inspringen".
Boerenbusiness - Worteltrends bieden veel potentie voor marketing - Van bulk naar niche | Boerenbusiness.nl
Reageer
  • Deel
Druk af